Gå til innhold
Arkivverket

[#4712] Ørbeck og Seeberg


Gjest Anders Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Haugland

Kan nokon hjelpa meg med to gjestgjevarar som dukkar opp i Ølen i Sunnhordland? Det var Jens Knutsson Ørbeck, som det vart halde skifte etter i 1712. Då hadde han ni born, frå to til 26 år. Ørbeck- er tydelegvis eit slektsnamn, men kvar skal eg leita for å finna opphavet til Jens? Det same med Jakob Seeberg, som dukkar opp på gjestgjeveriet i Ølen midt på 1700-talet. Kan nokon setja meg på spor på Seeberg-slekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg finner Maren Jensdatter Ørbeck g m Jens Hartvigsen Kruse som foreldre til Hartvig i Nykirken 19/9-1728.Og Ørbeck er ett "vanlig" navn i Bergen i den tiden. Seeberg dukker og opp i NK med barn til dåpen 30/8-1747. Jacob Seebergh og Susanna Christine Egenlund (?) en datter Elisabeth Maria . Så du finner sikkert litt om de slektene i Bergen.Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Haugland

Tusen takk for raskt svar!Maren var nok dotter til Sara og Jens Ørbeck i Ølen (f.ca.1701), og Jacob og Susanna Christine var dei neste gjestgjevarane i Ølen. Dei døydde barnlause, så denne dottera Elisabeth Mari må ha døydd ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg ser i min base at Jens Ørbech g. m Anna Madsdat Leem, er rådmann i Horsens ,Jylland. Jeg har kunn ett barn notert. Hans Jensen Ørbech født 16/06-1616 Horsens, død 1686 i Bergen, foged i Finnmark 1639-1661/rådmann i Bergen fra 1663,gift ca 1639 med Christine Sørensdatter Heiberg. Det er notert 7 barn, hvor den siste er Jens "Hansen" Ørbech. Hans Ørbech er gift før 1649 med Christine Cunningham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Kaare Seeberg Sidselrud

Seeberg dukket opp i Tønsberg i siste halvdel av 1600-tallet. Er ellers et tildels utbredt slektsnavn. Meget interessert i hva du måtte ha om Seeberg. Jeg har ganske mye om Seeberg-grenene med utspring i Tønsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.