Gå til innhold
Arkivverket

[#4727] Ekteskap i Oslo


Gjest Dag Brodin
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Brodin

Hei alle slektsforskere! Oppdaget denne siden nylig, den er veldig fin. Jeg forstår at mange gjør en stor innsats for å hjelpe hverandre. Nå har jeg følgende utfordring ; Legge inn kirkebøker for Aker og Oslo(Christiania) i digitalpensjonatet. Når Bergen kan, hvorfor ikke vi? Foreslår inngåtte ekteskap, ettersom det vil mulig å finne ut hvor alle innflytterne til Oslo kom fra. For mange stopper det jo opp allerede ved folketellingen i 1900. Hvis vi var en 20 stykker og tok et par år hver,vi kunne begynne i 1800 og jobbe oss fremover.Er noen interessert? Jeg har desverre ingen erfaring, men kanskje andre har ? Hilsen Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hallo Dag,dugnadsvillige er det alltid bruk for. Foreslår at du tar kontakt med DIS Norge, som allerede organiserer slike dugnader rundt om i det ganske land og har avtale med offentlige arkivinstanser. Kanskje noen allerede er igang med Oslo - det vil man kunne fortelle deg i DIS Norge.MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Hei Hans Jeg vet om DIS og er også medlem, men de fleste innlegg i digitalpensjonatet er gjort av privatpersoner. Når det gjelder DIS Akershus/Oslo finnes det kun en registrering av døde i Eidsvold, og den er fra 1940! Dette er ikke ment som kritikk, men et forsøk på å inspirere mine kolleger. Lesesalen på Riksarkivet er ofte fullsatt, så her finnes det ressurser ! Selv har jeg forsket ut slekta mi, men jeg merker når jeg skal hjelpe andre hvor tungt det er å finne fram i Oslos store menigheter, med stadig forandringer av inndelingen osv. Ja, hvorfor ødelegge synet ved endeløs leting i mikrofilmene, la oss begynne registrering på data! Som du sier kan riksarkivaren kanskje hjelpe til noe. Hilsen Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Private initiativ setter vi stor pris på! Nå er det også sånn at Riksakivaren og DIS-Norge har inngått et samarbeid som innebærer at DIS registrerer kirkebokmateriale og det blir gjort tilgjengelig og søkbart i Digitalarkivet. Så forhåpentligvis vil dette gi større bredde i kirkebokmaterialet hos DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Dag! Bare så det er sagt om de døde i Eidsvold, den filen favner 1815-1865, ikke 1940? Og, dette er viktig, da det faktisk ikke finnes! kirkebøker for Eidsvold da kirken der brant den 8. januar 1877, og alle kirkebøkene med den! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hei Laila. Tror kanskje det Dag mente var at registreringen av Eidsvold-dødsfallene ble gjort i 1940, og at det med andre ord har skjedd lite registrering de siste 60 årene... Et spørsmål jeg har (som muligens hører hjemme i et annet forum?) er hvordan man ønsker slike registeringer gjort? Jeg regner med at det finnes en mal for hvordan DA vil ha slike filer, og jeg er redd man kanskje må ha spesielle kunnskaper for å lage noe slikt? Men hvis ikke er jeg villig til å skrive av kirkebøker for Østfold og Akershus, som er nokså underrepresentert her i DA.Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Jeg kunne også tenke meg å være med på dette. Jeg har selv registrert konfirmerte i en periode på 20 år. Selv så lagde jeg en database i access og mener jeg har lest inne på debattsidene noen opplysninger om at digitalarkivet kan konvertere fra access.Samtidig så vil jeg benytte anledningen til å etterspørre om noen har registrert noe for Vinger og Sør-Odal, hvis ikke så hadde det for min del vært enda bedre om det var flere som kunne tenke seg å gripe fatt i disse to kommunene.Mvh Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Kenneth:Ja, det finnes naturligvis en "mal", og den bør man absolutt følge nøyaktig! Igjen vil jeg henvise til DIS-foreningene, som har såvel denne "malen" som skikkelig samarbeidsavtale med Riksarkivet. Jeg deltar selv i registreringsarbeid fra kirkebok for Solum i Telemark, og det er både interessant og givende arbeid. Så sett igang, men for all del i henhold til omforent "mal"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei alle sammen! Dette var et utrolig fint initiativ fra Dag! Er enig med Kenneth at Østlandet er underrepresentert i DA. Selv har jeg slekt i Trøgstad (særlig) men også andre kommuner rundt i Indre Østfold. Akkurat nå og ut året er jeg opptatt med et annet stort prosjekt, men på lang sikt kan jeg kanskje være med på å registrere kirkebøkene i Østfold på data. Selv har jeg og Marius Hellerud lagt inn Trøgstads kirkegårder inn på database og sendt til DA. Jeg sjekket med DA før vi begynte å registrere, og de ville ha det på Microsoft Excel. Det fungerte meget bra. Da vi var ferdig sendte jeg hele filen over på mail. Excel er ikke vanskelig å lære seg, og vi kan selv bestemme hvilke felter som skal være med (men det er helt klart en fordel hvis noe slikt skal settes i gang at det blir satt en "mal" for dette så alle databaser blir like); f.eks. vielsesdato, brudens navn, brugdommens navn, bosted etc. etc. Det fungerte fint da vi la det inn, og det fungerer fint å søke i vår database som ligger her i DA. Med vennlig hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg skulle ønske det kunne komme noe for Norderhov. Der skal det visst allerede være registrert noe, men når skal det bli tilgjengelig, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei enig med Svein at Norderhov burde komme for ikke og snakke om Hole.Men et fint intiativ er det jo at vi får det på data

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Laila og Solfrid! Jeg har opprettet et innlegg for Tami Jenson fra Salt Lake City, USA, som etterlyser forfedre fra Eidsvoll. Orker dere å se om det kan være noe dere kan bidra med?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slekten "LIA" hadde sitt opphold på gården Kongerud har det blitt meg fortalt. Jeg har funnet ut at den lå/ligger på Slitu. Min svigerfar er født der og min mann var i sin tidligste barndom der ute. Men når jeg nå søker i mantallet for de to gårdene jeg finner, er ikke hverken hans besteforeldre eller far oppgitt i folketellingen fra 1900. Dette er merkelig fror min svigerfar ble født 1.1.1899 og døde for 10 år siden. Av naturlige grunner kan jeg ikke spørre ham, men har søkt på lignende gårdsnavn. Både mor og far er fødti Trygstad-Trøgstad. Kan noen utrede hva som er feil. Selv har jeg funnet ut at folketellingen fra 1900 viser feil fødselstidspunkt for Erling. Er dette noe man kjenner til fra andre tellinger? Grunnen til spørsmalet er at jeg heller ikke kan finne min grandtante i USA. Men dersom dette er noe som "går igjen" kan det jo bli riktig festlig. :-)Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hei Ella.For det første: Tror kanskje ikke at dette hører til under temaet "Ekteskap i Oslo"... For det annet kan det være lurt å oppgi flere opplysninger om personene du søker. Er det Erling som er født 1.1.1899? Og hvor er han i 1900-tellingen? Med disse opplysningene kan vi lettere sjekke "feilen", for her er det mange som er villig til å hjelpe!mvh, Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Fleitscher Skånvik

Hei Dag. Flott at du ymter litt frempå her. Mye som savnes. Også innvandrere. Du er jammen heldig som har forsket ut slekten din, jeg selv har holdt på i over 3 år uten engang å finne mine bestefedre, så her stopper det for meg.. Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.