Gå til innhold
Arkivverket

[#4729] Amalie, f.1842, Oddernes


Gjest Øyvind Tveito
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Tveito

Amalie,f.1842 i Oddernes ble gift ca. 1863 i Kristiania med Ole Johnsen Stensrud og hadde 1875 barna Marie Gunhilde, Lydia Gesine og Hedevig Josefine. Disse navn kunne kanskje hjelpe være en støtte til i å finne hennes familie. Jeg har foretatt søk, men kan ha oversett. Kjenner noen hennes familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Iver Mosvold

-Oppdaget at denne gamle etterlysningen tangerte et område jeg hadde syslet litt med.Amalies navn er litt mer komplekst: Aasi(l)lie Amalie Henriksdatter.Amalies egen dåp var i Oddernes 10/12 1842. Hennes far står oppført som Henrich Elias Markussen, og hennes mor som Gunlu Knutsdatter. Amalies navn er ført som Aasille Amalia Henriksen.Foreldrene til Amalie (Henrik og Gunlu) inngikk ekteskap i Oddernes 8/10 1842. (Amalies dåp var kun 2 mnd. senere).Gunlu (Gunlou) var 17 år ved ekteskapsinngåelsen (d.v.s. f. ca.1825) mens Henrich var 25.Henrich Elias Marcussen ble døpt i Oddernes 15/6 1817 (Stemmer godt overens med alder oppgitt ved ekteskapsinngoelse). Hans foreldre var Marcus Johnsen Frigstad og Aase OlsdatterGunlous far er ved ekteskapsinngåelsen i 1842 oppgitt å være Knud Osmundsen. (Et OK tips er å gå til Vestre Moland. Kanskje Gonlous mor er Severine Ellingsdatter. Knud og Severine inngår ekteskap i 1820)Selv om Marcus og Aase giftet seg i Oddernes i 29/3 1804 , kan gårdsnavnet Frigstad (som er knyttet til Marcus), tyde på at anene kan ha kommet fra Bjelland, Åmli eller Evje. (Hvis det ikke finnes også en Frigstad-gård i Kr.sands/Oddernes umiddelbare nærhet som jeg ikke vet om)Her er det litt av hvert å gripe fatt i, og sjekk for all del originalkildene.PS: Jeg har ingen peiling på Amalies etterslekt.IM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Til dere to siste !! (Tveito, som la inn temaet er sikkert ikke klar over at noen responderer, nå, etter nesten 5 år.) Takk for forslag for plassering av Frigstad.Jeg er ikke helt stødig i Indre-Agder-geografi, og går nok litt surr i bl.a. Bjelland og Iveland.Både Finsland og Randesund ligger så avgjort i Kristiansand/Oddernes nærhet..Frigstad i Randesund må vel sågar ha ligget i Oddernes prestegjeld (omkring 1817) ???Finnes det noen bygdebok for dette området ?? IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Se der ja !!Da synes jeg vi er vel i mål ! – Håper Øyvind Tveito tar en titt i Brukerforumet snart.En nummerisk oppstiling av anene til Amalie blir da slik:1. Aasilie Amalie Heriksdatter. 2. Henrich Elias Markussen. 3. Gunlu Knutsdatter. 4. Marcus Johnsen Frigstad. 5. Aase Olsdatter. 6. Knud Osmundsen. 7. Aases mor (s.441 I Oddernesboka).IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.