Gå til innhold
Arkivverket

[#4732] Torbjørn Jensson Holst, omkring 1600, lensmann


Gjest Øyvind Gjervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Gilje Dale

Karin og Arnfrid. Det er von i hangande snøre. Vonar enno på napp frå dekå. I 1599 var det avgjerd i odelsak. Matssønene hadde ikkje slik rett i Amla gard. Heller ikkje greina av Losna- ætta som Anne,kom frå. Ho var mor til Matssønene.Odelsretten var knytt til Karlshovud-ætta på Kaupanger. Men det måtte vera tilknyting mellom dei to ættene, Losna og Karlshoved.Dersom dansketeorien held mål, var mor til Mogens Heinesson syskinbarnet til Guttorm Nilsson. Dei var av same Torsnes-ætt. Då skulle Mogens Heinesson også verta nemnd i mogelege arvesaker før han vart drepen i 1589. Har de registrert at Mogens Heinesson har arva etter Gyrid på Torsnes? Helsing Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei Ole. Har vært opptatt med andre ting den siste tiden. Jeg vet ikke om jeg er den rette til å svare, men det ser ut til at Guttorm Nilson har en sønn Nils, som fikk tildømt retten til sin fars gods i Bergen 18.09.1557. Sønnen Nils Guttormson og hans svoger har bortsatt og pantsatt godset til fremmede og uskyldige folk. Dette tilkjennes Oluff Torbjørnson, Sandvin og Johans Torsnes 7 mai 1610, og innbefatter godset Nils Jonsson og Gisle Peterson hadde fått.I en dom i Skien datert 13 august 1613 er det nevnt en sønnesønn av Guttorm Nilson, dvs sønn av Nils Guttormson, men han nevnes ikke ved navn. Det er sønnesønnen som har reist sak. Det er i lokal litteratur antatt at sønnesønnen heter Lars, jeg vet ikke hva det bygger på. I saken fra Skien er det vist til en dom på Torsnes 23 oktober 1609, der Barbraa Nilsdatter ble fradømt sitt rette odelsgods. Barbra Nilsdatter på Mundheim, skal være av en annen brodergren iht saksopplysningene, og hennes arvinger er Nils Jonson og Gisle Peterson. Videre er Oluff Torbjørnsson fra Sandvin i Kvam og Johans på Torsnes tiltalt for ' it richtig odels skiffte paa samme goedtzs' Ref. Norsk kjeldehist.inst.NHD 2 rekke 1607-1613, Skien dater 13 august 1613.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Gilje Dale

Flott Karin. Dersom Guttorm hadde fleire uektefødde born, vil me vel finna arveoppgjer seinare i samsvar med dette?I det store skiftet på Torsnes i 1497 var vel det meste av gods samla. Dei to systrene Herborg og Gyrid var arvingane, men ikkje odelsarvingar utan vidare?Foreldra til dei to systrene hadde sterkt inngifte slektingar på Norheim, Torsnes, Sandvin, Berge, Brandvik og ved Karlshoved Bårdsson også med slekt i Kaupanger?.Dette er vel større gods, og såleis er tilhøyrande gardar m.m vel kanskje ikkje nemnde?. Men moro var det lell, helsing Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Ole Gilje Dale

Dersom det er eg som leier diskusjonen to stader, ber eg om orsaking. Men emnet er i grunnen det same både her og under 12052. Dersom Jens Pedersen hadde vore sonen til Eufemia Andersdotter, ville han og ikkje Hans sitja med odels-og åsetesretten. Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.