Gå til innhold
Arkivverket

[#4733] Født i arbeidsleir i Halberstadt 1943


Gjest Liv Dahle Kokes
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Dahle Kokes

Er det noen som har erfaring med hvordan finne opplysninger av denne art? Min svigermor er født i en arb.leir i Halberstadt hvor hennes russiske foreldre var internert under 2v.krig. Faren forsvant i 1945 etter et "opphold" i Buchenwald, han ble ført videre til en leir et sted i Frankrike - men klarte altså å rømme derfra, og er ikke funnet siden. Leiter jeg etter den berømmelige nåla i høystakken??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Det spørs hvor stor høystakken er. Jeg ville ha kontaktet Kristian Ottossen som har skrevet en rekke bøker om emnet mht. norske fanger. Gjennom ham kan du få en idé om hvilke arkiver du må lete i. Tyskerne var som kjendt nøyaktige med sin journalføring og det finnes bl.a. i Berlin gamle naziarkiver som er tilgjengelige, men om de inneholder opplysninger om fangeleirene vet jeg ikke. Før 2. verdenskrig fantes det i Paris et aktivt eksilrussisk miljø. Hva som overlevde og om det er en mulighet vet jeg ikke. Håper at dette kan gjøre høystakken noe mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Hei! Foreslår at du kontakter russisk tv. De har et populært program med folk som leter etter savnede slektninger. Det heter "shdi minja" ( vent på meg ) . Du kan sikkert skrive til dem på engelsk. Adressen er www.ortv.ru Hilsen Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.