Gå til innhold
Arkivverket

[#4734] Kari Knudsdatter, født i Aurdal i 1810-12


Gjest Svein Skartsæterhagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Skartsæterhagen

Mine opplysninger om denne Kari er fra hennes tid i Vestre Toten. Fødested er ved giftemål, folketellinger og død (alt i V. Toten) oppgitt to ganger som Valdres, en gang n. Aurdal og en gang s. Aurdal. Kirkeboka for vigsel oppgir at faren heter Knud Olsen. I følge vigselopplysningene skulle hun være født rundt 1810, i følge de andre kildene rundt 1812,Ved Valdres folkemuseum har de dataregistrert kirkebøkene for n. Aurdal, men der var det ingen Kari, datter av Knud Olsen, i flere tiår rundt det aktuelle tidsrom (derimot Kari, datter av Knud Gulbrandsen, som ellers kunne passe).Nå lurer jeg på om noen med kjennskap til s. Aurdal kan hjelpe meg til å finne ut om det er noen Kari, datter av Knud Olsen der; ev. andre Kari Knudsdøtre, født 1810-12, som flyttet fra Valdres.(I "utflyttede fra Valdres" hos Digitalarkivet, er det en Kari Knudsdatter i passende alder, men hun flytter til Årdal, men hun er ikke registrert som innflyttet til Årdal.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Magne Nybråten

Kari Knudsd. Thon som flytter til Aardal er datter av Knud Andersen Thon og Ingeborg Erichsd. Hun ble født 9. mars 1812 og ble døpt 29. mars s. å. ref kirkebok (ministralbok) s. 46.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Svein Skartsæterhagen

Takk for denne informasjonen, Magne! Artig å få en respons over to år etter at jeg sendte inn det første innlegget.Med dette kan jeg 'sjekke ut' den Kari K. som flyttet til Årdal.Har du tilgang til noen form av dataregister for døpte i søndre Aurdal slik at du lett kan sjekke hvilke andre Kari Knudsdøtre som ble døpt i den perioden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Karen Knudsdøtre i Sør-Aurdal døpt 1809-1813:Født 12.10.1811, døpt 27.10.1811, foreldre Knud Hansen Lie Eie og Olia Johannesdatter. Faddere: Marith Hansdatter, Anne Andreasdatter, Ingeborg Johannesdatter, Arne Johannesen alle Klevgaard og Rejer Nielsen Lie (Sør Aurdal Mini 1 1807-1815 1/2 p.44)(Du har en Anne Karine datter av Knud Madsen Soelberg og Anne Nielsdatter, men dette blir vel noe søkt)Født 25.03.1813, døpt 04.07.1813, foreldre Knud Andersen Espelien og Guri Andersdatter. Faddere: Barbra Engebretsdatter Præsteøen, Berith Thomasdtr. Espelien, Karen Andewrsdatter Hovde, Gullich Olsen Bruflaft Eie, Ole Arnesen Sørfjeld. (samme mini p.61)Vielser med Knud Olsen:Bang kirke; 01.07.1811: Knud Olsen Skinderud og Sigri Ellingsdatter Brufladt. (samme Mini 2/2 p.189)Bang kirke; 24.10.1813 Knud Olsen og Ingeborg Andersdatter (p.193)Med forbehold om at jeg har oversett noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

2-års ventetid på respons gjelder visst stadig. Å avkrefte er nøyaktig like tidkrevende som å finne. Men kanskje ikke like interessant å motta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Skartsæterhagen

Takk for hjelpen, Geir! Beklager at jeg ikke har reagert tidligere, men jeg får ikke mail om at det har kommet innlegg på denne debatten, antagelig fordi jeg har en annen mailadresse nå.Jeg regner det som mer tidkrevende å avkrefte enn å bekrefte, og i dette tilfelle var det også interesant å motta avkreftelse fordi jeg har en kandidat i nordre Aurdal. Denne Kari stemmer med en Kari i innflyttingsprotokollen i Toten, men siden farsnavnet ved ekteskapsinnførselen ikke stemte, lurte jeg på om det kunne være to Kari Knudsdøtre som flyttet til Toten. Siden jeg nå har fått vite at det ikke fins noen Kari Knudsdatter med far Knud Olsen i hverken nordre eller søndre Aurdal, kan jeg vel konkludere med at farsnavnet i kirkeboka må være feil. Og dermed kan jeg gå videre med Kari datter av Knud Gulbrandsen, født på Elseberg i n. Aurdal og døpt 29.09.1810.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.