Gå til innhold
Arkivverket

[#4752] Marthe Knudsdtr. Gulen, Sogn og Fjordane


Gjest Tore Nordvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Nordvik

Ekteparet Elling Østensen og Marthe Knudsdtr. bodde på gården Store Nordal i Eivindviks prestegjeld i 1801. De var da begge 70 år gamle.Hvor var Marthe Knudsdtr. fra? Står det nevnt noe om hvilken gård hun var ifra når de inngikk ekteskap, omkring 1757?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Drageset

i Fylkesarkivet Sogn & Fjordane finnes begge uder døde. Elling 24/11-1824 (f.1730)og Marthe d.28/5- 1823 (f 1729) Dette viste du kanskje ,men eg finner dei ikkje her under vigde.Lykke til videre. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo Tore. Sjekket bygdebok for Gulen. Dessverre står ikke fødestedet til Marte Knutsdatter. Sitat: bind 2, s.140, nr.38,"Elling Øysteinsson (36a) fekk b.brev i 1757 på halve bruket, og dreiv det vel saman med stykfaren. Omlag samstundes vart Elling g.m. Marte Knutsdtr. f.1732. Frå 1778 til 1787 dreiv han heile bruket. I 1786 vart han lagr.mann. Marte vart gravlagd 15/6 1824, Elling 27/11 same året. Dei hadde desse borna som levde opp: a) Knut f.1759, b)Elling f.1760, c) Øystein f.1764, d) Lasse f.1768. Matros. døydde ugift 1789, men hadde truleg eit barn med Guri Endresdtr. e) Agate f.1773." Kanskje du kan sjekke event. faddere ved dåpen til barna deres. Slår gjerne opp mer hvis du vil vite mer om foreldrene til Elling. Hilsen Greta S.O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Takk iallefall for hjelpen så langt. Fadderne skal sjekkes etterhvert, men jeg tror det er større sannsynlighet for å finne hennes opphav ved å se om det står hvilken gård hun kom ifra når de inngikk ekteskap, selv om jeg er smertelig klar over at presten ofte sluntret unna med å få med seg brudens gårdsnavn.Dessuten er det mulig at hun var født i Eivindvik prestegjeld, og da bør jeg finne henne i dåpslistene i perioden som hun er nevnt å være født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Lars E. OYANE

Martha Knutsdotter vart døypt i HAFSLO i indre Sogn 14.8.1729 som dotter av husmann Knut Paulson på Øygarden under garden Sjøtun og kona Agatha Andresdotter. Eit skifte frå Hafslo frå 1763 stadfester at Martha då var gift med Elling Nordahl i Eivindvik.Det var ei betydeleg flytting frå indre Sogn til ytre Sogn og søndre Sunnfjord i perioden frå sist på 1600-talet til sist på 1700-talet som er lite påakta! Dei fleste som hamna i Gulen og Solund har "ukjent opphav".I samband med bygdebokarbeid for Hafslo kunne eg godt tenkja meg fleire detaljopplysningar om dei fem borni etter Martha og Elling og eventuelle ektemakar!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.