Gå til innhold
Arkivverket

[#4756] (Martha) eller (Karen) Torsensdotter Venjo?


Gjest Øyvind Gjervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Gjervik

I Hafslo bygd og ætter, av Jon Laberg, på side 248 er det oppført en Karen som ble gift med Per Jørgenson Skildeim i Luster. Foreldrene hennes er Torstein og Synneva. I Gards- og ættesoge for Luster kommune, band 2 - Dale 1 sokn, av Lars E. Øyane, på side 810 er den samme kvinne oppført med navnet Martha Torstensdotter,fra Venjum i Hafslo. Her er hun gift med Peder Jørgenson Skildum. Et av navnene må være galt, men hvilket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hallo Øyvind,Om jeg skulle velge ut fra hvem jeg har størst tillit til hva gjelder nøyaktighet o.l., ville valget uten tvil falle på Øyane. Men er det utenkelig at både Laberg og Øyane kan ha rett, d.v.s. at Per/Peder Jørgensen Skildeim/Skildum var gift 2 ganger med 2 søstre? MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

Det er ikke utenkelig at han har vært gift 2 ganger, men det kan man ikke utlede fra det som står skrevet i Jon Laberg`s bok. Utifra erfaring har jeg selv opplevd at Lars E. Øyane`s bygdebøker inneholder færrest feil, til nå har jeg bare opplevd 1 feil (husker ikke hvilken), men det må være meget vanskelig å unngå noen feil i såpass omfattende serier, selv med etterkjekking av mulige feil. Forhåpentligvis blir overfornevnte spørsmål besvart når Lars E. Øyane utgir bygdeboken for Hafslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Eg vil hevda at Laberg er gjennomgåande betre enn Øyane med omsyn til 1600-talet, men når det gjeld kvinner og deira førenamn er det ikkje ofte det kan seiast noko sikkert:-) Særskilt ikkje før kyrkjebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

I dette tilfellet er det nok likevel Lars Øyane som har det rette namnet. Det vert halde skifte etter Marta Torsteinsdotter Skildeim i 1671(?), og skiftet kan finnast på fol. 171b i skifteprotokoll nr. 1 for sorenskrivaren i Indre Sogn (1666-1685).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.