Gå til innhold
Arkivverket

[#4780] Gårdbrukere i Slidre,Valdres


Gjest Bente Bråthen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Bråthen

Hei! Er det noen som har tilgang på opplysninger om gårdbrukerslekter i Øystre Slidre? Jeg har kommet et stykke på vei via gamle slektninger og det som er søkbart på nettet,men sikre kilder er det dårlig med. Jeg er først og fremst interessert i gårdene Hovi (Haavie) og Windingstad i Slidre samt Meisdalen i Nord-Aurdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Har du prøvd å lete i den etter hvert store (og gode) serien med nye bygdebøker fra Valdres? Bestill de relevante bindene til ditt lokale bibliotek! Nord-Aurdal er forresten ikke ferdig ennå.R. Bjerke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hovda

Hovi og Windingstad ligger i Øystre Slidre, og Valdres Bygdebok bind 1, Garder og Slekter i Øystre Slidre, er ei aktuell bok for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Bråthen

Takk skal dere ha! Er det forresten noen som forsker på de samme slektene,så er jeg glad for å få kontakt med dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Falldalen

Synes det må henvises til en bok til som gjelder Øystre Slidre."Vang og Slidre" av Tore Øy.En bok som førstegang kom ut i 1916. Den er ofte til god hjelp da bygdeboka for Øystre Slidre ikke gir god hjelp hvis slekta ikke har bodd lenge på garden. Send meg det du har så kan jeg prøve og hjelpe. tor-fal@online.no Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Ikke helt samme område, men lievel. Er det noen som vet om det finnes bygdebøker for Vågå, Gudbrandsdalen som omhandler gårdene Håkenstad og Brustue ??Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

"Haavi" kan riktignok omfatte mange slekter, men jeg forsøker meg likevel:Jeg arbeider med min kones aner i Valdres, bl. a fra "Skogen" ("Hovimyra"), grenene som dro til Toten for ca. 100 år siden bruker etternavnet Haavi. Andre gardsnavn i henes slekt:Tuv, Skatrud, Skattebu, Præstrud (-og Skreobrøtin)Kleive,Viste. Den "eldste" anen så langt ser ut til å være Oluf Halsteinson Røn, (1612-1702) Har vi noe felles??Forøvrig er det riktig at Bygdebøkene + Tore Ey's bok er en ENORM kilde å øse av!!Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Bråthen,kjel-ro@online.no

Kan ikke se at jeg har noen av de navnene du nevner i mine anelister.Men det ringer ei bjelle på Hovimyra.Jeg lurer på om det er den plassen vi kalte "Myr`n".De heter nå Hoviosen til etternavn og flere av dem bor nok i Øystre Slidre enda.Jeg flytta derfra for 19 år siden,så jeg er ikke helt oppdatert.Skatrud og Skattebu ligger lenger nord,Nørre Rogne og Volbu. Bente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Gjøvik og Toten Slekthistorielag har digitalisert "døpte i Slidre 1724-1814" (lagt ut nå nylig)Du finner det under "nyheter" på deres hjemmeside. Ellers har Digitalarkivet mye fra Slidre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.