Gå til innhold
Arkivverket

[#4781] Hveding/Bull/Skunck


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Fra 'gammelt av' het det seg at Fogeden i Lofoten Jens Christensen Hveding var gift med Riborg Danielsdatter Bull.Dette ble i ny forskning rettet til at hun var av Skunch etten som sikkert er rett. Men så i 1661 dør Hveding og Riborg gifter seg med Nils Mortensen. De får to barn som begge tar Hveding til slektsnavn. Nu ser jeg at noen i Ravn ætten , på nettet, har begyndt å kalle Nils Mortensen for og være en Hveding. Sønn av Morten Hveding i Torsken. Hvis dette er rett, burde det vel her være en ekteskapsløyve siden Jens og Nils må være ganske nære slektninger.Håper noen andre og har mening om saken ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gro Berit Sternang

Hei igjen Terje.Eg lyfter opp dette innlegget ditt, Ctr F er fin å bruke. Du hadde ikkje fått noko svar på dette innlegget ditt, men som du kanskje har sett er det kome ny debatt om desse navna.Eg har også finne at Nils Mortensen skal vera sønn av Morten Hveding (winnem.com), men det hadde vore fint å visst kva for ei kilde som er brukt, kan det vera i boka 'Nordlandsætta Hveding' tru, har du lest denne boka.Dette kan vel og vera forklaringa på at Johanne Nilsdatter bruka etn. Hveding.Var det forresten vanleg på den tida at ein måtte ha ekteskapsløyve dersom ein gifte seg på nytt med ein som var i nær slekt med fyrste mann?mvh Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Gro Berit.Takk for svar. Jeg vet ikke om det finnes oppbevart ekteskapsløyver for dette paret. Men de er så i slekt at de må ha gyldige papirer fra kongen.Det rare her er at Nils ikke benytter Hveding navnet ?? Vet ikke om andre som har sjekket om løynen finnes i Tromsø ?? Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A Berg

Det var hyggelig at dette temaet ble løftet opp - så ble jeg oppmerksom på det. Det er jeg som står bak opplysningene på http://siec.winnem.com (og 'søster-web'en' www.winnem.com som jeg styrer sammen med fetteren min) hvor det hevdes at Nils Mortensen var sønn av en Morten Hveding.Min kilde til opplysningene er sannsynligvis Bjørn Markhus i Drammen, som skrev svært omfattende til meg om Bull-/Skunck-koblingene m.m. i 1997/98. Han har en forholdsvis omfattende argumentasjon for dette med Riborg Danielsdatter og koblingen til Skunck-ætten - ikke minst basert på de Robelin, og også en teori om hvorfor Johan Hveding kan ha tatt feil mht Bull-koblingen da han skrev Hvedingboken (1944).Korrespondansen med Markhus' er stor og hans kilder mange, og dessverre klarer jeg ikke her og nå å rede ut dette med Morten Hveding - som jo var hva spørsmålet dreide seg om. Det kan være Hvedingboka han har brukt, men ikke nødvendigvis. Jeg har den ikke her, men skal på den annen side innom NSF-biblioteket i morgen kveld, hvor jeg kan ta en kikk.Jeg skriver bl.a. følgende på nettsidene mine, i artikkelen om Hveding:'Jeg er usikker på Morten Hvedings tilknytning til Hveding-slekten forøvrig. Var han en bror av Jens Christensen Hveding, et søskenbarn, eller hva?'Jeg vet altså ikke hvordan Morten Hveding knyttes til Hveding-ætten. Noe merkelig også, det er jeg enig i, at sønnen Nils ikke brukte Hveding-navnet, men bare Mortensen.Og: Kanskje det hele er feil?Jeg har en annen kilde i mine notater, Stein Djupmork, som hevder at Nils Mortensen er sønn av Morten Parkmann Gjelsten (1560-1629). Jeg kjenner ikke til dette utover det ene arket fra Djupmork, dessverre uten kildeangivelse. Kan noen kaste lys over dette, så kan vi kanskje her nærme oss en løsning? Itte vet je'.Jeg på min side skal prøve å grave mer i mitt, og se hva jeg kan finne i gamle elektroniske arkiv.Gro, jeg prøver å finne hvor det er kommet ny debatt om navnene Hveding/Bull/Skunch, slik du skriver. Er det her på debattforumet? Jeg klarer ikke å finne noe som passer, ut over denne debattlinjen. Har du eventuelt et debattema-nummer å vise til?Igjen: Takk for at temaet er bragt på bane. Det er hele tide løse tråder å nøste i, og alltid noen tråder som blir liggende urørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A Berg

Jeg har funnet kilden. Bjørn Markhus er uskyldig her. Jeg har gått gjennom all min korrespondanse med ham, og finner ikke temaet berørt. Jeg er glad jeg skrev kilden 'er sannsynligvis', ikke 'er'!Kilden ser ut til å være Hans Rafnung i 'Rafn-ætta fra Trondenes', en artikkelserie som gikk i Harstad Tidende i 1933. Her hevdes at Johanna Nilsdatter Hveding, Hans Rasmussen Rafns 2. kone, var sønnedatter av sogneprest Morten Hveding i Torsken.Så, tyder jeg mine notater korrekt, et det jeg selv som i sin tid har utledet av dette at Nils Mortensen må være sogneprestens sønn, all den tid Hvedingboken (1944) hevder at Johanna Nilsdatter Hveding er datter av Nils Mortensen og Riborg Danielsdtr. Bull (sier Hvedingboken) / Skunck (sier nyere forskning).Jeg har hverken de originale ariklene fra Rafnungs artikkelserie eller Hvedingboken for hånden, men sammenhengene står nedskrevet med en gammel skrivemaskin jeg hadde i Trondheim rundt 1980. På den tiden hadde jeg ingen andre kilder enn Hvedingboken og Rafnungs artikkelserie å forholde meg til. Derfor må opplysningen nødvendigvis komme fra en av disse to kildene, og jeg mener bestemt det må være Rafnung. Uansett er det ikke noen ny påstand i genealogisk sammenheng, men om den er aldri så gammel behøver den jo ikke være riktig. Rafnung - var det ham - går ikke dypere inn i denne problematikken iht mine notater; hos ham er det bare slått fast at Johanna Nilsdatter Hveding er sogneprest Morten Hvedings barnebarn. Jeg skal kunne få sjekket manuset fra artiklene i løpet av kort tid.Så har vi nye opplysninger som jeg fikk fra Stein Djupmork for 2-3 år siden vedrørende den andre nevnte muligheten; Morten Parkmann Gjelsten - se mitt forrige innlegg. Det taler kanskje til fordel for Rafnungs påstand så lenge Johanna Nilsdatter ble kalt Hveding, til tross for at faren omtaltes bare som Nils Mortensen? Men:Det gjenstår å etterprøve Rafnung og Djupmork. Jeg tar imot alle tips med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Hei Carsten. Håpar det var greitt at eg la inn denne adressa, var forresten ikkje klar over at der er to nesten like adresser, fine sider er det. Beklagar at eg ikkje med ein gong la inn henvisning til den andre debatten, det er debattinnlegg nr. 9103 Riborg Danielsdatter (siste er 3/5-02), mvh Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Carsten A Berg

Nå har jeg funnet frem til den originale teksten fra Hans Rafnungs artikkelserie fra Harstad Tidende 1933, der det hevdes av Johanna Nilsdatter Hveding var sønnedatter av sogneprest Hveding i Torsken:'Hans Rasmussen Rafn blev gift med en enke, Margrethe Michelsdatter, som da eide gården Røkenes. Hun hadde vært velstående, men satt nu i små kår, fordi hennes fiskefartøier flere ganger var blitt plyndret av Hanseatene. På denne måten kom gården Røkenes, som var en av de vakreste gårder i Trondenes, i familien Rafn's besiddelse. I dette ekteskap ingen barn. Efter Margrethes død giftet Hans R. Rafn sig i 1687 med: Johanna Nilsdatter Hveding, som var sønnedatter til sogneprest Hveding i Torsken.'Det vises forøvrig til debattnr. 9103 og 9195.Hvorvidt det er Morten Parchmann Gjelsten eller sognepresten i Torsken som er rett mann er mer enn hva jeg vet, men her er i alle fall kildeteksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest terje.e. skrolsvik

Løfter dette temaet opp igjen. Jeg fant blandt fadderne i Nykirken i Bergen 9/6-1671: Nils Mortensen,foged i Nordland, som fadder til Machtel Serch datter av Helrich(og skrevet Elert)Serch og Helche Magers. Helrich Serch er svoger til Jørgen Thormølen. Jeg er selv en Magers, men det er en annen historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Åse E. Hansen

Jeg ser at jeg er mange år for sein med mitt innlegg. Dette skyldes at jeg er nybegynner på nettet. Forsøk på oppklaring følger: Se 'Trondenes bygdebok, Sandtorg Herred' ved Trygve Lysaker fra 1978 side 190-91: Riborg Danielsdatter (foreldre: Daniel Rasmussen og Maren Jensdatter Skanke i Trondheim)var først gift med Jens Chr. Hveding (ca1620-1661) barn: Christen, Maren og Daniel,- alle Jensen Hveding. Deretter ble Riborg gift ca. 1654 med Nils Mortensen. De fikk barna Anne Marie Nilsdatter, gift med Ole Olsen, og datteren Johanna Nilsdatter gift med Hans Rasmussen Rafn på Røkenes. Begge disse to tok merkelig nok Hveding-navnet etter morens første mann. Nils Mortensen er ikke en Hveding. Håper dette blir funnet - og at det kan være oppklarende. Åse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Det var tydeligvis ingen av de 'impliserte' som fant emnet, men jeg kan jo gjøre nytt forsøk med å løfte det opp så at de ser det de som skrev her tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Har man annet belegg for eksistensen av en sogneprest Morten Hveding, som i tid kan passe som far til Nils Mortensen, enn Hans Rafnungs påstand fra Harstad Tidende i 1933?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.