Gå til innhold
Arkivverket

[#4783] Kiær/Kjær-slekt fra STAVANGER til RYGGE


Gjest Kenneth Holter
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Holter

Jeg prøver på ny å løse denne slektsgåten.Den 18.desember 1803 blir Anna Maria døpt i Rygge i Østfold av "fine forældre" Andreas Nielsen Kiær og Anne Marie Pedersdatter - FRA STAVANGER. Jeg finner ikke disse gift i Rygge, og ikke finner jeg noen av dem i folketellingen 1801, hverken i Stavanger-området eller i Østfold.Kan noen hjelpe meg å finne disse personene? Alle hjelp mottas med stor takk!mvh, Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Det er truleg den Andreas Kier (20 år gammal) du finn i 1801 som læredreng hjå urmakarmeister Amund Andersen Enger i Christiania. På same staden finn du den 22 år gamle Anne Marie Pedersdatter som tenestejente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Har sett ham men mener å ha funnet denne urmaker-Kiær et annet sted med et annet patronymikon. Husker ikke lenger hvordan jeg fant dette, men jeg skal sjekke det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunleif Seldal

Andreas Andersen Kiær f. ca 1733 hadde gått i urmakerlære i Viborg og ble borger i Stavanger 6.10.1769. Han ble gift i Stavanger 15.6.1770 med Anna Johannisdatter Dusevik (døpt 2.5.1751). Paret fikk 5 barn i Stavanger; Johannes (1770), Margareta (1773), Margareta (1775), Johanna Margareta (1776) og Anna Catharina (1779). I 1780 flyttet familien til Risør. Andreas ble begravet i Risør 20.8.1800. Det kan jo tenkes at den Andreas Kier som gikk i urmakerlære i Oslo i 1801 var sønn av de førnevnte; født i Risør omkring 1781.Dette løser ikke slektsgåten, men oppklarer ihvertfall opprinnelsen til Risørfamilien og muligens også urmakerlærlingen i Oslo. Forøvrig er ingen annen Andreas Kiær nevnt i kirkebøker for Stavanger i årene 1750 til 1803.At Jo Rune Ugulen påviser både Andreas Kier og Anne Marie Pedersdatter på samme sted i 1801 virker interessant. Kan farsnavnet til Andreas være feilskrevet i 1803?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Det er mulig, men i så fall er det feilskrevet både ved dåp (18.12.1803 Rygge) og konfirmasjon (1824 Rygge), men ved konfirmasjonen kan det jo tenkes at det er skrevet av fra dåpsinnskrivingen, jeg har nemlig fått inntrykk av at Anna Maria (født 1803) ikke bor sammen med sine foreldre når hun blir konfirmert. At Andreas "Nielsen" Kiær er skrevet som det jeg har tolket til "Kammager" styrker forsåvidt teorien. Jeg kan ha misforstått Uhrmager, det skal jeg prøve å sjekke opp.Det kan også nevnes at ved Anna Marias vielse i Moss 28.08.1831, nevnes faren som Andreas og deretter et etternavn eller en ittel jeg ikke har tydet, men det er noe i nærheten av Wagershen... (Magersven/Bagersven???). Enten har han flyttet til et sted som heter noe slikt, eller så kan det hende at Anna Maria kanskje ikke selv har visst navnet på faren???Hvordan kan jeg komme videre i gåten?Takk for all hjelp så langt!mvh, Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Er det noen som har lett tilgang på kirkebøker for Oslo 1801-1803, som kunne sjekket om Andreas (Andreassen?) Kjær giftet seg med en Anne Marie Pedersdatter i denne perioden? Og om de så flyttet ut (mot Rygge)? En eventuell bekreftelse av dette ville kunne løse gåten.mvh, Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.