Gå til innhold
Arkivverket

[#4785] Johanne Johansdatter Bubærget - f.1795 GRUE


Gjest Kenneth Holter
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Holter

Jeg søker informasjon om Johanne Johansdatter Bubærget, f.ca.1795, gift 22.02.1818 i Brandval/Grue med Poul Pedersen Kaknæset.I følge Grue (eller var det Brandval?) bygdebok skal Johanne ha vært datter av en Marte Olsdatter (tror det stod at hun var født 1744) og en finne ved navn Johan. Jeg finner imidlertid grunn til å betvile dette, da jeg ikke kan finne noen Johanne som er datter av noen Marte Olsdatter, enda mindre en Marte Olsdatter som passer til alderen. Derimot finner jeg flere andre Johanne Johansdatter som kan passe.Noen som vet mer???Takknemmelig for all hjelp!mvh, Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Pål Evensen

Hei. Jeg har undersøkt litt omkring denne Johanne Johansdatter. Det arbeides med å samle inn stoff til nye bygdebøker for Brandval, som dengang var anneks til Grue sogn. Ved å lete i avskrift av kirkebøker og andre kilder, er det sannsynlig at Johanne er den samme som ble født på Breen i Brandval i 1795. Da er hun datter av Johan Johansen f 1747 i Moilandstorp på Bredsjöskogen i Lekvattnet, Sverige. Foreldrene hans var Johan Ersson Bork (Porkka) og Karin Hindriksdotter. Han var i Græsberget under Nes i Grue da han i 1780 ble gift med Malene Andersdatter f ca 1760 i Meitsjøen, død 1800 i Græsberget. Hun led forøvrig en grufull død, for da hun skulle passe på kullmila for mannen, var hun uheldig og falt gjennom taket og brant opp. Det er vel trolig at hele eller deler av barneflokken ble spredt rundt i bygda etter at Johan ble enkemann. Derfor er det så vanskelig å finne ut av dette. Du kan lese mer om dette i Grue-boka Nes s 45 (utgitt 1994) og i Jarl Ericsons: Finnar i Gräsmark og Lekvattnet s 255. En henvendelse til Solør slektshistorielag kan vel også være nyttig. Lykke til. Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.