Gå til innhold
Arkivverket

[#4786] Gjert Mumme på Hemne og hans koner.


Gjest Truls Songstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Truls Songstad

Er det noen som kjenner Gjert Mumme og hans koner? I følge bygdebok for Surnadal var Gjert Mumme gift med Catharina Pedersdatter f. Glad og hadde barna Maren Elisabeth (senere gift i Surnadal), Christopher (1676-1737) og Gjert (- 1741)med henne. I følge bygdebok for Hemne hadde de og en sønn Rasmus. ”Fru Chatarina” døde en gang mellom 1676 og 1684. Da var Gjert Numme gift igjen med en Kristine som døde i 1701. I samme bok står det antydet at Gjerts første kone skulle være datter til presten ”Christofer Olsen med tilnavnet Røg” i Hemne. Dette kan stemme med det jeg finner i ”FamilySearch”. Der er det i 1673 født en Gert Gjertsen Mumme i Hemne av foreldre Gjert Gjertsen Mumme og Lisbet Kristoffersdatter Rog. Er Lisbet Gjerts første kone og mor til alle barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Hei Truls. Det er mulig at du har full oversikt over etterslekta til Gjert Mumme, men jeg kan bidra litt. I 1801 var Johannes Irgens Momme, 53 år,utliggerborger på Sandvikberget, Kiran, Bjørnør. Han var ungkar og dreiv klippfiskhandel. Fødestedet da han døde er oppgitt til Surnadal. Sammen med han i huset bodde søstra, Maren Elisabeth Momme Bing,59 år og enke, og datter hennes, Isabella Bing. Isabella fikk 2 barn i Bjørnør: Johannes Momme f 1801, d. 14 dager gml., far Anders Jonsen, og Maren Elisabet f. 1803, faren var også nå Anders Jonsen, grenader i Trondheim. Det gikk dårlig med forretningene til Momme. Han ble nærmest slått konkurs av kjøpmann Peder Clausen i Kristiansund. (Kilde: Bjørnørfolket IV)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Jeg TROR han hadde følgende koner:1. Lisbet Christophersdtr. Røg, datter av Gjerts formann som prest i Hemne.2. Karen (!) Knutsdtr. Glad (Karen Glad Hr. Giert Mummes nevnes som fadder i 1672.3. Christense Nathanaelsdtr. Busch (Kirsten sl. hr. Giertes var presteenke på Sunde i Hemne i 1701).Jeg TROR videre at Giert hadde sønnen Giert i første ekteskap, at han hadde barna Knut, Christopher, Johan, Ove, Oluf, Hans og Maren Elisabeth i andre ekteskap og sønnen Rasmus i tredje ekteskap.Kjenner du til opphavet til Giert Mumme?Til Halvor: Kjenner du linja fra Giert Mumme til folket i Bjørnør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Truls Songstad

Nei jeg kjenner ikke opphavet til Mumme, men i følge Bygdeboka for Hemne, skal han være dansk og adelig (?). Der er endel "Mummer" i Danmark. Et mer inngående søk på Familysearch tyder på at: Gjert giftet seg i Hemne 1672 med Lisbet Kristofersdatter Rog Gjert giftet seg i Hemne 1674 med Karen Knudsdatter Glad Gjert giftet seg i Hemne 1689 med Christence Nathanaelsdatter Buch Det er det samme som Lars Steinar kommer til. Men hvor kommer Karen fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Jeg kan ikke gi noen opplysninger om Gjert Mumme/Momme, men en av mine forfedre het Klaus/Claus Momme og var ant. født på slutten av 1600-tallet. Han bodde og arb. ved Konnerudværket, ant. drev han med justis der. Hans kone kjenner jeg ikke til, men barna var: Hans f. 1722, Else Gurine f. 1725 og min stamfar David, f.1727. David levde under folket. i 1801, Skoger. Hans sønn Nicolai Davidsen Momme giftet seg til Løise i Skoger. Tror du disse kan være i slekt med Gjert?? En sønn av Nicolai skal ha sagt noe en gang om at slekten hans stammet fra Hallingdal, men navnet lyder da veldig Tysk/Dansk.... Etter-slekten gikk bort fra Momme-navnet og kaldte seg Nicolaisen i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Karen Knutsdtr. Glad var etter det jeg vet datter av sogneprest til Vik i Sogn Knut Christophersen Glad og andre hustru Maria Bertelsdtr. Mule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Eg kjenner nålevende folk ved navn Mumme, og deres forfedre var født i Dingelstedt/Walterhausen og Gota. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Øivind H. Thingvold

I min farmors slektstre som ble utarbeidet av min nå avdøde onkel, Ludvig Thingvold, finner jeg:Gjert Mumme, prest i Hemne, gift med Katarine Pedersdatter Glad og datter Elisabeth. Ingen årstall, men beregningsvis ca. midten av 1600. Elisabeth ble gift med Ingebrigt Larsen, gjestgiver og bonde på Røv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.