Gå til innhold
Arkivverket

[#4787] Infanterikaptein L.A. Bühring, død 1797 i Fredriks


Gjest Ketil Harbek
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Harbek

Jeg søker opphavet til min 3Xtippoldefar Ludvig Andreas Bühring, som skal være født 1756 (1752?) i København. Skal ha blitt forflyttet til Norge som løytnant. Giftet seg 1781 i Christiania med Andrea Margrethe Thulesius (1762-1814). De hadde 3 barn: Anne Sophie (f. 1786), Johan Andreas (f. 1787) og Ole Andreas (f.1796). Yngste sønn var vel oppkalt etter morfaren, tredjeprest Ole Andreas Thulesius (1709-1798) i Vor Frue menighet i Christiania. Da er det fristende å tro at eldste sønn var oppkalt etter farfaren, altså en Johan? Andreas? Bühring?L.A. Bühring døde som infanterikaptein i Fredrikstad i 1797. FT 1801 viser at enken og 3 barn bodde i Fridrichstads Forstad, med 200 rd. årlig pensjon av den militære kasse. Hvilke kilder er mest aktuelle i Norge? Er militære kilder i Danmark tilgjengelige? Tyskland er vel i bildet? Hvor sannsynlig er oppkallingsteorien?Jeg vet litt mer om etterslekten, på grunnlag av en familieopptegnelse fra 1880-årene, hvis noen er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med opphavet, men tenkte det kunne være av interesse for deg å høre at Bühring er nevnt som kompanisjef på Fredrikstad Festning i årene 1796-97 i Norsk Artilleri-Tidsskrift, første hefte, 1963, i en artikkel av major B. Blindheim. Artikkelen gir mange interessante opplysninger om forholdene ved festningen og i byen. Han kalles riktignok Kapt. L D Bühring, men det er vel troligvis samme person? MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Hjertelig takk! Jeg vet lite om ham bortsett fra det jeg har nevnt, så både bekreftelse på det og andre ting er absolutt av interesse. Den mulige "D"en skal jeg være obs på videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Har du sett i Olai Ovenstads "Militærbiografier"? Det er sikkert også informasjon i Hirsch og Hirsch' "Danske og norske officerer 1628-1814". Den er dessverre ikke utgitt, men finnes som håndskrevet manuskript på Rigsarkivet i København. Men mikrofilm av den er her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Ovenstad kaller ham Ludvig Diderich Bühring i sine militærbiografier. Han oppgir at han var født i Holsten ca. 1754.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Takk også til de to siste! - Her får jeg visst et lite gjennombrudd, for på FamilySearch finner jeg Ludewig Diederich Buhring, døpt i Rinkenæs, Aabenraa/Sønderborg 23.05.1754. Familien har nok operert med galt 2. navn, for alt ellers stemmer. Nå gjelder det å fortsette med Bühring i Sønderjylland/Schleswig/Holstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.