Gå til innhold
Arkivverket

[#4791] Etterlysning, Peter Wölner


Gjest Einar Lillebye
 Del

Recommended Posts

Gjest Einar Lillebye

Etterlysning.Jeg etterlyser opplysninger om en Peter Wölner, ikke å oppdrive i Ft 1801, men bosatt på Norderhov/Hønefoss der hans sønn Nicolaus Bastian Petersen Wölner ble født i 1807.Takknemlig for svar.Beste hilsner,Einar Lillebye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Lillebye

Tusen takk for svar! Det er veldig hyggelig med respons! Vel, det kan hende at denne Peder Wøllner er identisk med "min" Peter, at han flyttet fra Borregaard, der han var godsforvalter, til Hønefoss; men har følelsen at dette ikke er riktig- alle Peders barn hadde Arboe som etternavn i folketellingen, så hvorfor hadde ikke hans eventuelle sønn Nicolaus det? Men din hypotese skal granskes videre. Jeg har i den forbindelse vært i kontakt med en historiker som best kjenner Borregård historie. Han sier at eiere og forvaltere av godset er lite dokumentert, så det er lite å hente i historien. I innvandrerprotokollene for Strømsø (http://www.genealogi.no/immigrant/stromsoe.htm) fra 1720-1729 er det oppført en Peter Wölner, antagelig innvandret fra Sverige. Dette kan godt ha vært en forfader (kanskje farfar) til "min" Peter Wölner som sansynligvis ble født 1760-1780.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Grøndahl

Einar,I følge "Familysearch" gifter en Peder Christopher Wølner seg med Ingebor Brandt i 1801. Dette foregår i Finnmark ! Kan dette være "din" herr Wølner ?Lykke til !mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Terje (og Remi) Pedersen holder på med slektsbøker for familien Wølner. Bind 1 er allerede ferdig [Pedersen, Terje: Slekten Wølner. Holzførster Hans Jacob Wølner's etterkommere. Bergen 1997. 239 s.]. Einar kan sikkert ta kontakt med ham. Jeg har epost-adressen til Terje Pedersen og kan formidle den hvis jeg får Einars adresse.Med vennlig hilsen knbryn@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Lillebye

Jeg er rørt over responsen på denne siden! Mange takk!!! Min adresse er: Einar Lillebye Gustav Vigelands vei 34 0274 Oslo tlf 22550212 e-post: einar@lillebye.noIgjen takk for flott informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.