Gå til innhold
Arkivverket

[#4793] Passasjerlistene og ankomsttid USA for emigrants


Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Jeg har funnet mine forfedre på emigrasjonslistene for Kristiansand : mai og august 1905 og april 1911. Nå leter jeg meg mest ihjel på nettet for å finne ut hvilke skip de reiste med og når disse skipene ankom USA. Er det noen som kjenner til den enkleste måten å finne dette på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Takk for tipset. Jeg synes det er ganske innviklet, det å finne skipet emigrantene reiste med. Jeg har brukt etpar kvelder på det, men er ikke kommet særlig lengre. Thingvalla-rederiet, senere DFDS, hadde i 1905 fire skip på linjen Kristiania-Kr.sand-New York. Hvordan finne det riktige skipet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Om du går inn på år, så får du opp ei liste. Om du så klikkar på t.d. avreisebyane for eit av skipa til det reiarlaget du meiner er rett, vil du få ei ny liste med dato og skip som gjekk frå den og den byen. Dersom dei du søkjer er ført i protokollen i avreisebyen, tok dei nok første båt frå det nemnde reiarlaget etter eller f.o.m. registrerings-dato. Men om dei er registrert i protokollen for ein annan by, t.d. ført inn i Bergen, men reiste frå Kristiansand, må du rekne med reisetida mellom dei to byane.Det korkje skal vere eller er lett. Men protokollane vart no ein gong ikkje ført til hjelp for seinare slektsgranskarar, men av heilt andre grunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Holte Heimsbakk

Hei Bjørn!Jeg også har lett og lett - siden det ser ut som du er bra inne på dette , må jeg spørre: JEg hadde ei som reiste fra Trondheim i 1909 via Kristiania. Det står Skandin. under linje men ingen båt. Utfra sidene du refererer til ovenfor er det endel skip og ta av - var det noen spesielle båter som kun dro fra Tr.heim -MVH, GHH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dei eg har vore borti som reiste frå Trondheim via Kristiania, tok toget til hovudstaden. "Skandin." står for Skandinaviske Amerikaline. Den lina vart diven av DFDS i Danmark og var i praksis eit framhald av Thingvalla-lina frå kring 1898.Det finst etter kvart mykje lesestoff om dette både på Solem sine sider og på SAB si heimeside (http://digitalarkivet.uib.no/sab/info.htm). Det er lenker til alt saman frå "Nyttige lenker", inkl. DA/SAB si utvandrarutstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Hallo Björn. Tenk jeg fant det. Uten deg hadde jeg brukt mange flere gylden på internett. Takk for hjelpen. Skipene er ankommet. Men nå kommer turen til passasjerlistene. Skal pröve å finne dem uten hjelp. Hilsen Valgjerd N-F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oystein Stiansen

Heisan Valgjerd!Det er flere av oss som sitter i Nederland... Jeg har mange tips til deg om hvordan du kan finne ut av dette! Hvis du vil, kan du ringe meg paa mobilen min: 06 15 434 592, ogsaa kan vi slaa av en prat. Om ikke kan du legge igjen beskjed til meg.Du kan selvfoelgelig ogsaa naa meg paa epost: oysteinstiansen@hotmail.comGroetjes, Oystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oystein Stiansen

Hei igjen!Du boer ogsaa lese innlegg 2358, "Att: Rune Thorstensen, ankomst emigrantskip USA" av Ingjerd van Bruggen. Der staar det ganske mye hjelp.Du finner innlegget hvis du velger aa se hele listen av innlegg.Oystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.