Gå til innhold
Arkivverket

[#4802] Info om slekten Pleym søkes!


Gjest Per Aage Pleym Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Aage Pleym Christensen

Mitt navn er Per Aage Pleym Christensen, jeg er 35 år, og fra Eidsvoll.Jeg oppdaterer for tiden en slektsbok om slekten Pleym i Norge. Den ble opprinnelig skrevet av David Schilling (f.1897 i Oslo), og senere sporadisk oppdatert på 1960/70-tallet.Alle som er interessert, og/eller har informasjon, kan kontakte meg på nevnte epostadresse. Jeg er også interessert i opplysninger om D. Schilling. Har ingen info om ham utover ovennevnte.Per Aage Pleym Christensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Aage Pleym Christensen

En presisering til ovenstående: Schilling skrev boken sin i 1930. Han samlet inn alle data på 1920-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ebbe Bielefeldt

Frederik Schilling har skrevet en bog og slægten Schilling. udgivet 1954. Bogen kan findes på: WWW.antikvariat.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Et muligens nyttig tip: Tror nok du bør oppgi din e-post-adresse i selve tekstfeltet ditt, om du ønsker reaksjoner på din anmodning. Lykke til. MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Ja, hvis du er interessert i "mine" Pleymer så kan du skrive til kari.larsen@admin.uio.no.Jeg har 16 personer i perioden 1791-1912. De er fra Finnmark og er etterkommere etter Henrik Andreas Pleym (1791-1865).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aage J.H.Dybvik

Pleym er vel et relativt skjeldent navn? Siden du ber om alt som tenkes kan om denne slekt så vil jeg nevne at det i Narvik bor noen familier med etternavnet Pleym. Den ene er i telefonkatalogen oppført som brannmester. De er ættlinger av samme foreldre og husker jeg ikke feil så var "opphavet" ansatt i postverket. Jeg tror også at senior Pleym kom til Narvik i forbindelse med stillingen i postverket (?).Jeg mener også at det i sin tid ble foretatt et navneskifte fra ( ? ) til Pleim. En telefon til Tore Pleym 76941723 vil nok avklare dette. Tore er en "likandes" kar så bare ring. Vennlig hilsen Aage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Aage Pleym Christensen

Jeg har ham i oversikten. Når det gjelder navnet Pleym så tilhører alle med dete navnet samme slekt.Mvh. Per Aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Sigmund Hanslien

Ein Henrik Pleym var sorenskrivar i Nord Gudbrandsdalen frå 1767. Han kjøpte garden Gammel-Sandbu i 1768. Selde garden att i 1790 etter at den vart mykje øydelagt i ofsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Per Aage Pleym Christensen

Jeg er interessert i mer info om denne Henrik Pleym/Pløyen (1799 - 99).En av mine forfedre, Henrich Schou Pleym (1756 - 1802) var fogd i Overhalla, efter å ha studert jus i København frem til ca. 1790.Men Pleym-navnet ble feilstavet ganske ofte, og Pløyen-varianten er en av dem som nevnes i David Schillings slektsbok av 1930.Så hvis Ola Teige eller andre som vet noe om denne, kan skrive til meg på Pleym@hotmail.com, ville det vært fint.Mvh. Per Aage Pleym Christensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Hvilke andre kjente variasjoner finnes det på dette navnet? En Hinrich Plum(b) døper tre døtre i Korskirken i Bergen i tidsrommet 1680-82. Den eldste - Lisbeth - er min 5xtipp. Samme slekten?Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Aage Pleym Christensen

Svar til Sande: Nei, jeg tror ikke det er samme slekt. Pleym-slektens historie i Norge begynner med de to brødrene Matthias (f. 1640) og Henrich (f. 1650) i København, som kom til Halden (Fredrikshald) ca. 1680, og den første av dem fikk borgerskap der 21.12 1682. Fra Henrich stammer alle senere Pleym'er i Norge.Svar til Hauge: Lappefogden har jeg info om. Tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Steinar Olsen

heidette er vel kanskje sent siden denne debaten sluttet 2002 men kanskje du har noe om de to her med etternavnet Pleym, som bodde1. på Hunstad i kvæfjordJohan Fredrik Wilhelm Pleym f. 1822 i Meldal [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1911&kenr=001&bnr=0018&lnr=00>Lenkedenne Johan har jeg noen få etterkommere på, fram til 1920 tallet.2. i RødøyGustav Pleym f. 1820 i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.