Gå til innhold
Arkivverket

[#4807] Søren Stage og Anna Klyn(e)


Gjest Øyvind Gjervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Gjervik

På diverse nettsider ser jeg det er anetavler der Søren Stage og Anna Klyn er foreldrene til Marie Stage. I Dansk Biografisk Leksikon ser jeg det er en rådmann og senere bogermester i Ribe ved navn Søren Jacobsen Stage (død 1577) som er gift med Anna Sørensdatter Klyne (død ca.1575). De har en datter, Karine Sørensdatter (ca.1548 - 01.02.1567). Ser at dødstallene til Søren og Anna i DBL samsvarer sånn noenlunde med dødstallene på nettsidene. Kan dette være de samme Søren og Anna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Det virker jo sannsynlig at dette er samme ektepar. Jeg har mine opplysninger fra boken til Ole Degn: Rig og fattig i Ribe, bd. II, s 183-189, og der står den samme info som du har, samt barna Marine (1539-1615), Jakob (1545-68), Karine (1548-1567), Anders (1551-1598) og Dorete (1558-1602). Marie og Marine er nok den samme, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

Tusen takk for hjelpen Kari! Det virker meget sannsynlig at Marie og Marine er samme person ja. Marine kan kanskje være en annen skrivemåte for Marie, eventuelt en skrivefeil. Du vet vel forhåpentligvis hvilket forlag som utgir boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

En annen bok som utførlig omhandler disse personene og flere til er "Meine Vorfahren" av Adolph Halling, Glückstad 1905. Den finnes å låne i Norge. Forresten er det et verk på to tykke bind såvidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.