Gå til innhold
Arkivverket

[#4808] Andrine Halvorsdatter f. 1879 - Fana/Askøy


Gjest Siri Ravnanger
 Del

Recommended Posts

Gjest Siri Ravnanger

Jeg forsøker å finne igjen min oldefars søster. Hun var født i Mathopen i 1879 - det året gården ble "overført" fra Fana til Askøy. Far var Halvor Knudsen, mor var Susanna Larsdatter. Jeg finner ikke damen i folketellingen for 1900, uansett hva jeg gjør. Jeg har fått vite at hun arbeidet på Hotel Norge, og giftet seg med en (tysk) musiker....Hvem?Når?Hvor? Hun er bare søkk borte.....Frustrert hilsen fra Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg veit ikkje kor ho var i 1900. Men 0601 0106 1903 får ho dottera Valborg, ektefødt, med musiker Vilhelm Herman Rinke, f. 1880 (tysk) i Bergen. Då budde dei i Nedre Gartnergt. Voner dette kan vere til litt hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilie Skauge Knoph

Den kommuale folketellingen for 1912 i Bergen viser at under adressen Ladegårdsgt. 28 h bodde musikeren Karl Rinke f. 1880 Wermegrob i Tyskland, hans kone Andrea f. 1879 i Alvøen,og barna Valborg f. 1903, Gunhild f. 1904, Artur f. 1907 og et udøbt barn f. 1911. Alle barna er født i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Siri Ravnanger

Hei, og takk til alle som hjelper! Resultatene ble samtaleemne rundt et kaffebord, og vips var jeg utstyrt med en bunke gamle brev som forsynet hadde latt være i familien. Ett av dem skrives til en tante Kari; brevskriveren heter Oline og er søster til Andrine. Oline har nettopp vært i barnedåp hos Andrine og "Karel", og hun forteller at barnet "blir å hete Valborg etter hanses moder" om faddere og prest. Videre beretter hun om bryllupet deres; "(et)ettermiddagsbryllup, var det jo, og ikke noget etter; de dro i åpen vogn ut hit (Mathopen) og spiste med Far". Akkurat ja. I brevet refereres det dessuten til andre familiemedlemmer som vi - inntil nå - ikke har kunnet få på plass på treet vårt! Ta det til dere, alle som viser hjelpsomhet her: Takk for hjelpen! Hilsen fra Siri :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.