Gå til innhold
Arkivverket

[#4809] Harald Olaus Johansen, Hurum


Gjest Nina Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Johansen

Kan noen hjelpe meg med å finne min oldefars aner? Han er f. i Hurum i 1889, og han ble konf. samme sted i 1903. Hannes far het Johan Olsen. Jeg har funnet en som kan stemme, han bor da isåfall hos sine besteforeldre Olaus Hartvigs. og Olava Trulsdtr. på Sagene gård i Hurum. Det er vel ingen som har bygdebok eller kirkebok derfra?? Harald flyttet til Moss, han giftet seg i 1918, (i Moss)med Jenny Lovise Larsen f. 1890 i Modum.(hun ble konf. i Moss 1904). Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Disse eventuelle besteforeldrene finner du i 1865 på store Aaraas i Røyken. Olaves Hartvigsen, født 1828 i Drøbak. Dattera Thorine, født 1865, kan da eventuelt vere mor til Harald Olaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Johansen

Jeg fant også disse for en stund siden, men i 1865 var Olaves 38 år, altså f. ca. 1827. Og Olava 30 år, f. da 1835. I 1900-tellingen står det at Olaus er f. 1838, og Olava i 1840. Så det ble litt for stor avstand/feil mellom årstallene. Så dette kan vel ikke stemme?? Takk endog! Hilsen Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Jau, her er det for mye som stemmer! Navna på begge ektefeller stemmer, og det er ikkje dei mest vanlige navna. Og fødested stemmer for begge. Eg trur det er samme ekteparet.Det er ikkje uvanlig i folketellinga at det er surra litt med alderen til gamle folk. Det er mye som kan føre til feil når alder skal huskes, oppgis og noteres, - og skrives av.PS. Olaves står oppført som 38 år i 1865. Det betyr at har går i sitt trettiåttende år. Han er født i (ca) 1828 og skal fylle 38 i løpet av 1866.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Johansen

Jo..det er nok sant som du sier, at det skal ikke mye slurvefeila til for at det kan se galt ut! Og det rare er at Olava finner jeg i familysearch, oppført f. 1840! Og hennes foreldre finner jeg da også i 1865-tellinga(i Røken) på en annen gård,men i samme distrikt.(samme sidenr. og distriktsnr.)Men da stemmer heller årstallet fra 1900-tellingen. Så man skal vel da like mye stole på mavefølelsen og fornuften, som et trykt årstall. Hm, ja, detter er noe å tenke på..(Jeg er glad jeg skal inn på Riksarkivet om et par dager, da skal jeg få sjekket Kirkebøkene og få 100% visshet). Takk for hjelpen!! Man trenger litt "back up" på ting man er usikker på..NINA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.