Gå til innhold
Arkivverket

[#4814] Anders Pedersens foreldre Nord Odal


Gjest Mona Årnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Årnes

Er det noen som kan hjelpe meg å finne foreldrene til Anders Pedersen f 1771 bodde på Sieppestad i Nord Odal i 1801 tellinga gift med Johanne Pedersdatter f. 1772 tar gjerne i mot opplysninger om begges foreldre besteforeldre Hilsen MOna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Etter navn og oppkalling i 1801 ser det ut som du kan finne dei på Sieppestad og nabogarden Fusker. Men det blir jo bare gjetningar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Takk for svaret. Jeg har fundert mye på dette. Kan det være Berte Andesdatter og MOns Rasmussen du tenker på ? Så på Fusker men, vet ikke hva du tenker på ?????? Takknemlig for svar. Hilsen Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Du har desse navna i 1801:Anders Pedersen Mand 30 Inderste dagarbeider Johanne Pedersdtr Hans kone 31 Peder Andersen Deres børn 6 Peder Andersen Deres børn 1 Lisbet Andersdtr Deres børn 9 Goro Andersdtr Deres børn 4Det er fakta, og så gjettar eg villig vekk - -Dei har oppkalla dei to sønene etter kvar sin bestefar Peder. Eg ville da gjette at dei også har oppkalla bestemødrene. Altså at foreldra til Anders heiter Peder og Lisbet, og foreldra til Johanne heiter Peder og Goro.Anne Christoffersd 54 Enke efter 1te ægtesk. Christoffer Pedersen Hendes børn 26 UgiftAnne har vore gift med ein Peder. Det kan ha vore denne Peders andre ekteskap, og at første kona heitte Lisbet. Dersom han heitte Peder Andersen, så kan den berte Andersdatter du nevner vere søstera.Peder Embretsen 73 Enkemd. efter 2det ægtesk. Han kan også vere ein av besteforeldrene.Så Fusker i 1801:Lars Pedersen Mand 41 Huusmand Ingerie Embretsd Hans kone 39 Embret Larsen Deres børn 8 Peder Larsen Deres børn 4 Hans Larsen Deres børn 1 Goro Larsdtr Deres børn 9 Marie Larsdtr Deres børn 6 Peder Jørgensen Mandens fader 72 Inderste.almisse Gunnil Larsdtr Mandens moder 70 nyder almisse Jørgen Pedersen Mand 33 Huusmand med jord Jøran Tostensdtr Hans kone 37 Tosten Jørgensen Deres børn 4 Goro Jørgensdtr Deres børn 7Her kan det sjå ut til at gamle Peder og Gunnil er blitt oppkalt: Ein Peder og to Guro blant barnebarna. Eg gjetter at dei også er besteforeldre til Peder og Guro på Sieppestad.ALT dette er gjetningar. Men gjetningar kan vere ei hjelp når ei skal begynne å leite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Harald. Tusen hjertelig takk for hjelpa. Du har sikkert fått meg på rett spor. Jeg har ikke holdt på så lenge med slektsgrankskning begynte i høst. Jeg har kommet ganske langt på kort tid med mye flaks og hjelp. De fleste kom fra gulverket ved Eidsvoll men, det var ikke langt til Odalen der fra. De eldste slektningene kommer derfra. Jeg har bestillt meg gards og slektshistorie derfra så den kommer vel på biblioteket snart da kan jeg sjekke dette. Hjertelig hilsen fra Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.