Gå til innhold
Arkivverket

[#4816] Mons Mons. Slettestøel, f. ca. 1777, Fana


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hjelp! Jeg står helt fast! Tror jeg har trålt de fleste kilder, men kan for det første ikke finne noen plass som heter Slettestøl i Fana... Går ut fra at det dreier seg om en liten snutt av Sletten?Mons fikk to sønner, det er når den yngste (Mons) gifter seg 14.6.1835 at han står oppført som Mons Mons. Slettestøel.Det jeg ikke finner ut er hvorvidt han er far også til Christoffer f. ca. 1801, som er min stamfar, og hvem som i tilfelle er mor til disse to.Og kan det være Mons Mons. Salbu som er far til Mons Mons. Slettestøl? Er han i tilfelle født i 1733 eller 1745, jeg har to forskjellige datoer fra to forskjellige kilder.Kan noen ta seg tid til å hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Etter det eg veit, er Slettestøl på Toppe/Mjølkeråen i Åsane. Ein son derifrå kan godt ha gifta seg i Fana. Elles var det i alle høve Mons Andersen Salbu som fekk ein son Mons i 1845 - og truleg den same karen som fekk ein med same namnet i 1833. Kona til Mons Andersen i 1845 var Kari Johannesdotter og kona til Mons Salbu i 1833 var Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi T. S.

Så det er to Monser med samme navnet - da er jeg ikke helt på villspor, heldigvis! Du mener selvsagt 1733 og 45?Men mitt spørsmål blir da: Hvilken av de ovennevnte Mons Monsenene fra Salbu/Sletten fikk en sønn som het Christoffer i 1801, og hvem var denne Mons sin kone?Og finnes det også en Slettestøl i Fana, i og med at sønnen kalte seg for Sletten (i kirkeboka da han giftet seg) og faren som var født på Salbu, da bodde på Slettestøl?Er det noen som vet og kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dette krev tilgang til kyrkjeboka - og den ligg på Statsarkivet i Bergen. Alternativt tilgang til Fana bygdebok. Sidan eg sit ein heilt annan stad i landet utan tilgang til bygdeboka, kan eg diverre ikkje hjelpe lenger. Men det er det kan hende andre som kan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg sitter med bygdeboka for Fana, og under gården Sletten, bruk 3, i den kronologiske listen over brukere, står det følgende:"Mons Monsen Sletten (faren var husmann her), f. 1808, d. 1878, var brukar her frå 1836 då han g. seg m. enkja, Madli Rasmusdtr. Ingen barn."Madli Rasmusdtr. var enke etter forrige bruker, Johannes Jonsen, som døde 1834. Og den neste bruker (etter Mons Monsen) var Tomas Johannessen Sletten, f. 1832, d.1907. Han var sønn av Johannes Jonsen og fikk skjøte i 1836, så det er tydelig at Mons Monsen var leilending/forpakter.Bygdeboka nevner kun en eneste husmannsplass under Sletten, nemlig en som hørte til bruk nr. 2 og "Låg lengst inne i Slettevika. Namnet var truleg Jensaplasset". Det nevnes ingen Mons her.Var dette til noen hjelp? MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi T. S.

Ja, ja, hjelp og hjelp (hi, hi). Jeg står jo like fast, men føler meg ikke fullt så alene om å synes at dette er vanskelig! Takk til dere som prøver å hjelpe!Er det noen med god kjennskap til Fanaslektene som kjenner til disse Monsene der ute et sted, blir jeg glad for all hjelp jeg kan få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det beste rådet du kan få, er å ta deg ein tur opp på Statsarkivet i Årstadvegen 22. Der kan du sjølv sjå i bøkene og evt. få hjelp til å kome vidare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei igjen!Jeg er der stadig vekk, senest i dag, men gåten er fortsatt uløst!Mons Mons. Slettestøl f. 1745 ser ut til å ha vært gift med Kari Hansdtr. Liland (nytt i dag) de fikk ihvertfall sønnen Mons i 1808. Men jeg finner fortsatt ikke Christoffer Mons. Sletten, som også skal være deres sønn f. ca. 1801. Det står i bygdeboka om en sønn som het Christoffer som døde ung, men "min" rakk å få seks barn med Inger Nilsdtr. Fane(volden) som han giftet seg med i 1827. Forfatteren kan jo ha misforstått fordi han flyttet til Bjelkarøy i Sund?Et problem, selv om man er på Statsarkivet, er at kirkebøkene for Sund i denne perioden er svært svake i blekket og nesten umulig å tyde i perioder... Men jeg forsøker, tro meg! :-)Kari er forøvrig ikke å finne på Liland, eller på Lønningen og Mynteviken hvor disse Monsene har oppholdt seg. Så for meg forblir dette en gåte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg trur deg, for eg har sjølv sett i bøkene for Sund.Men om du ikkje finn meir om dette på SAB, trur eg du skal få vanskar med å finne ut av det. Trøysta er at på SAB er du i dei beste hender. Bruk fantasien, og gjer nytte av t.d. fadder-listene og trulovarar. Det kan gje ein peikepinn. Men ... ein eller annan gong stangar du hovudet i veggen. Og den kan like gjerne hende på 1800-talet som på 17- eller 1600-talet. Det har eg sjølv røynt i dei områda du no leitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Det kan være den Kari Hansdtr du finner på gården Lieland i Fanøe i folketellingen i 1801. Hun er da 34 år og ugift. Når det gjelder Christoffer så ligger det en C.M. på Familysearch, født 17. oktober 1802, sønn av Mons Monsen og Kari Hansdtr, i Fana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

Jeg har bladd litt i bygdeboken, og kikket litt her i DA. Regner med du har det meste av dette fra før, men håper noe kan være til nytte:Fana 4, s 716 Mynteviken, Espeland: Mons Monsen Salbu f. 1745, budde her nokre år kring 1780. G. 1777 m. Eli Monsdtr., f. 1748. Flytte bort. Barn: Mons, KristofferFana 4, s.741 Husmannsplassen Lønningshamn, Lønningen: Mons Monsen Salbu f. 1745, var husmann her frå ca. 1780. G.1. 1777 m. Eli Monsdtr Myntevik f. 1748 d. 1785. Dei hadde før budd nokre år i Myntevika. Barn Mons b. på Sletten, Kristoffer d. liten. G.2.m Guri Pedersdtr Espeland, f. 1744. Ingen barn.Vigde i Fana (DA): post 1072; 4.5.1777; uk; Mogens Monsen Salbuen; p. Eli Monsd. Mynteviken post 1222; 4.7.1786; em. Mons Monsen Lønnings Havnen; p. Guri Pedersd. EspelandFT 1801 Lønningen: post 202; Mons Monsen;Huusbonde;57;Gift 2den gang;Jordløs huusmand og fisker post 203; Guri Pedersdtr;Hans kone;57;Gift 1ste gang post 204; Mons Monsen;Hans søn;24;UgiftVigde i Fana (DA); post 1517; 11.7.1802;Ungkarl Mons Monsen Lønningshavnen; pigen Kari Hansdatter Lieland post 1652; 9.6.1811; Enkemand Mons Monsen Lønningen; Pige Giætlaug Monsdatter MyntevigSå følger ekteskapene til hhv Christofer 7.6.1827 (post 1990) og Mons 14/6-1835 (post 2177)I Ft1865 for Sletten finnes: post 3200 Mons Monsen, Føderaadsmand,e,57,Fanamvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Vidar!TUSEN takk for hjelpen - setter stor pris på at du tar deg tid!Du som er lokalkjent har kanskje hørt om Slettestøl også? Mons var kalt det da sønnen giftet seg, men jeg finner ikke stølen...Vi har kanskje felles slekt forresten? Jeg har noe slekt fra Flesland på 1700-tallet. Hvis du er interessert ligger informasjonen på siden min:http://www.slettemoen.com/slekt/slekt.htmMvh, Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

Jeg tror ikke jeg har vært borti navnet Slettestøl før, men husmennene og kanskje spesielt de 'uten jord' flyttet jo ofte så det er ikke sikkert navnet var i bruk så mange år. I Lønningshavn derimot var det en husmannnsplass som var i bruk i rundt 200 år, og der huset står fortsatt. Det er dessverre i sterk forfall nå. Bergen kommune er eier, men på trange kommunale budsjetter pleier ikke denne typen kultur komme på toppen akkurat, og i hvert fall ikke dersom det befinner seg sør for Nygårdsbroen. Kanskje huset kunne bli reddet dersom f.eks. BA satte søkelys på saken? Jeg kan gi deg noen litteratur-tips dersom du er interessert i å finne ut mer om husmannslivet i dette området. Ellers har jeg vært innom den fine hjemmesiden din, og vi har nok endel felles slekt ja. F.eks. er Lars Hansen Espeland (f. 1798) min tipp-tipp-oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi T. S.

Hei Vidar!Det var et godt tips! Nå jobber jeg mest med forbrukerstoff for tiden, og en reportasje om husmannsplasser kan jo falle litt utenom dette... Men jeg skal ha det i bakhodet. Det kan jo kanskje være en idè for politisk avdeling å ta tak i slikt kommunalt forfall... (Skjønner at du har sett at jeg jobber i BA) :-)Jeg har ikke rukket å se hvor Lars Hansen Espeland passer inn og hvor "nært" slektskap det da blir, men gleder meg til å ta en titt på det.Takk for hjelpen igjen!Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.