Gå til innhold
Arkivverket

[#4818] Jens Kristofersen Melheim, f.1850, Indre Hafslo


Gjest Øyvind Gjervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Gjervik

På siden for folketellingen år 1900 ser jeg at Jens er gift med en Brita Jensdatter. De skal ha en sønn sammen, Kristofer Melheim (f.1887). Ifølge en bygdebok jeg leste i tidligere (husker dessverre ikke hvilken), så skal Kristofer Melheim`s foreldre være Jens Kristofersen Melheim (f.1850) og Elisabeth (Lisbet) Eriksdatter Lunde. Lurer på hvilken av disse mødrene som skal være den rette. HVIS det er Brita så lurer jeg på hva gårdsnavnet før hun giftet seg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Det som står i FT 1900 er ganske sikkert en feil. Den eldste datteren til Jens het Brita og det er vel hun som har kommet inn på konas plass. Om feilen skyldes feil i originalen eller en "punche-feil", er ikke godt å si.Du finner for øvrig dåpen av Kristoffer 22.1.1888 i Digitalarkivet også. Der står det utvetydig at moren var Elisabet Eriksdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Det treng då ikkje vera noko feil i FT 1900 her:-) Elisabeth Eriksdotter Melheim døydde 30. desember 1895, og vart gravlagt 10. januar 1896 i Hafslo. Det er berre naturleg at ho ikkje er kona til Jens Melheim då:-)Jens Kristoffersson Melheim vart gift andre gong 1. juli 1898 med den Brita Jensdotter Melheim (f. 1854), dotter av Jens Jensson Melheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

Tusen takk for hjelpen Jo Rune! I Jon Laberg`s bok Hafslo bygd og ætter går det frem at han bare hadde en kone, så jeg er takknemlig for å få rettet opp i misforståelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Da får vi si 1 - 0 til Jo Rune. Jeg ble sikkert litt "blendet" av at navnet Bente Jensdatter sto oppført to ganger etter hverandre i FT 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Som eit lite tillegg kan eg jo opplysa at Brita Jensdotter Melheim døyr alt den 29. april 1901. Noko dato på Jens har eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Øyvind Gjervik

Det er et par ting til jeg lurer på når det gjelder Jens. Når døde han? Det eneste jeg vet er at han ble meget gammel. Har også fått vite at han var gift 3 ganger. Hvem var den tredje konen hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.