Gå til innhold
Arkivverket

[#4820] Gulbrand Helgesen Lia i Sandsvær ca. 1628-1704 - f


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Var Gulbrand fra gården Jondalen i Flesberg?I 1664 bodde Hans Helgesen 40 år der, og dessuten hans far Helge Rolfsen, 84 år. Hans hadde virkelig en bror som het Gulbrand, og de lå i krangel om Surtelia, der Hans hadde satt opp en seterbu. Surtelia lå under Jondalen.Gulbrand er ikke nevnt noe sted i den del av Jondalen som lå til Flesberg i 1664, så det tyder på at han da var i den del av Jondalen som hørte Kongsberg landdistrikt til/Sandsvær prestegjeld (som ikke er med i manntallet). Det er heller ingen annen Gulbrand Helgesen nevnt. Aldersmessig kan han passe som en yngre bror av Hans. Jondalen og Lia ligger i nærheten av hverandre.Hans Helgesens mor var datter av Ole Olsen Nordre Gardås, som hadde solgt Jondalen med Surtelia og Lindbu til Participantene for Sølvverket i 16 (1616?), som siden overdro eiendommen til kongen. Hans Helgesen kjøpte igjen Jondalen i 1657, dvs. åker og eng, mens kongen (Sølvverket) beholdt skogen. Hans satt med gården til omkr. 1690. Enken Mari Halvorsdtr. (ca. 1670-1720) giftet seg på nytt med Gjermund Haraldsen (ca. 1660-1740), som nevnes som bruker til 1719. I 1691 fikk Gjermund skjøte på Rynjusdalen (Rydningsdalen, Rønningsdalen, Reungsdalen) i den del av Jondalen som hørte til Gransherad (men som etter 1964 tilhører Kongsberg kommune). De flyttet dit og døde der. Skifte etter Mari 1720. Mari og Hans hadde barna:1) Ole Hansen g.m. 1) Rønnaug Olsdtr., 2) med Tore Kittilsdtr. (søster til Ole Lindbu);2) Halvor Hansen, g.m. Berthe Herleiksdtr. Halvor eide Jondalen da han døde i 1720. Barn: Hans, Halvor, Niri, Ole, Herleik, Gulbrand. Sønnen Hans løser ut brødrene sine for arven i Jondalen i 1738. Moren, Berthe Herleiksdtr., ble da skrevet for LIA (NB!!), så hun har kanskje giftet seg igjen (En Ole Kjøstelsen var bruker av Lia i 1723).3) Olia Hansdtr.4) Mari Hansdtr.(Etter "Flesberg" IV s. 142 og Gransherad-soga s. 648).9/2 1679 døpte Gulbrand Jondalen datteren Elen ved Hedenstad. Det står riktignok at hun ble døpt i Kongsberg, men hun er likevel ført inn i kirkebok for Sandsvær. 1699 ved Hedenstad: Begr. Gulbrand Liens datter Elene, uten aldersangivelse. Det er kanskje samme. Det er i hvert fall ingen annen Elen som er døpt i det tidsrommet med far Gulbrand.6/3 1681 døpte Gulbrand Jondalen en datter, ikke navngitt, ved Hedenstad, Sandsvær.Gulbrand Helgesen bodde på Lia fra senest 1681. Han nevnes i skattemanntallet det året. Gården var krongods. Dessverre finnes ingen oppgaver tidligere bevart. Det kan bli vanskelig å finne ut av om Gulbrand kom til Lia etter mars 1681, eller om han også hadde bodd der tidligere, om det da ikke skulle kunne finnes noe i tingbøkene.I 1697 ble det tatt opp en militærrulle over ungt mannskap. Da nevnes Gulbrands sønner Halvor og Helge på h.h.v. 30 og 22 år. De skulle angivelig være født på Lia, men i 1667 eksisterte ikke gården, etter det jeg kan se.Ingen Gulbrand, hverken på Jondalen eller Lien, døper barn etter 1681 i Sandsvær.Gulbrand hadde i hvert fall disse barna:1) Halvor Gulbrandsen f. ca. 1667, bodde på Lia, men er flyttet eller død før 1723. Gift 1694 i Hedenstad, Sandsvær med Tore Helliksdtr. Lande fra Flesberg (ca. 1666-1746).2) Helge Gulbrandsen f. ca. 1675, bodde på Bråten, en plass under Lia. Død der i 1726. Skifte 11/8 1727. Gift 29/9 1702 i Hedenstad, Sandsvær med Marthe Andersdtr. (ca. 1675-1755). Skifte etter Marthe på Bråten under Lia.3) Maren Gulbrandsdtr., fadder 1703-06.4) ? Marit Gulbrandsdtr. Fadder 1710.5) ? Anne Gulbrandsdtr. Fadder 1719.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har funnet noen opplysninger om gården Lia i Hedenstad i Sandsvær. Det er nok riktig at den ikke eksisterte i 1667 og tidligere. I 1672 og noen år senere sies gården i forskjellige skattelister å være "nylig oppryddet". Den sees ikke i 1671, så kanskje var det nettopp i 1672 det skjedde. Da og senere hadde gården en skyld på 4 lispund. Den var krongods. Kort tid etter tilhørte gården imidlertid Hr. Henrik Müller, og sees også å gjøre det i matrikkelen 1683, da Gulbrand Helgesen står som bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Hans Helgesens (f.ca.1624) mor var en søster og ikke datter av Ola Olsen Nordre Garås (f.ca.1599).Salget av Jondalen til participantene ved Sølvverket må ha skjedd etter 1623 (datoen for grunnleggelsen av Sølvverket).Ola Hansen Jondalen g.1692.m Tora Ketilsdtr. LindbuHalvor Hansen Jondalen g.1692.m Berthe Herleiksdtr. Lande. Berthe Herleikdtr. 2.g.1720.m Ola Tjostolvsen Landerud Bosted: Jondalen i første ekteskap, Lia i andre ekteskap.Vet du noe om eventuelle ekteskap for søstrene Olia Hansdtr. & Mari Hansdtr.?Berthe Herleiksdtr var en søster av Tora Herleiksdtr. Lande som giftet seg med Halvor Gudbrandsen Lia i 1694. (Foreldre: Herleik Olsen Lande og Ambjørg Nirisdtr. Stærnes)Fødselsåret til moren Mari Halvorsdtr. er vel feil? Vanskelig for meg å se at det er mulig å ha en sønn som gifter seg for andre gang i 1692 hvis en selv er født i 1670.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk for rettelsene! Jeg hadde faktisk den riktige koblingen når det gjaldt Hans Helgesens mor og Olav Olavsson Nordre Gardås, men så gikk det litt fort for seg ved skrivingen her.Jeg går ut fra at "16" er feilskrift for et eller annet senere tall, kanskje "26"? Det ville vel ikke vært usannsynlig at Sølvverket tidligst mulig søkte å slå inn under seg mest mulig grunn i nærheten.Jeg vet ikke mer enn det som står i bygdebøkene når det gjelder Jondalen-slektens etterkommere og ektefeller. Jeg tok det med her fordi jeg forsøker å sette Gulbrand Helgesen Lia og hans familie inn i en sammenheng.I 1702 døpte Halvor Gulbrandsen Lia, sønnen til Gulbrand H. Lia, sønnen Ole. Da var disse faddere: Hans Moen, Erik Kjennerud og Helge Gulbrandsen (broren), item Halvor "Rynnildsdalen"s kvinne og Gulbrand Lias datter (trolig Maren).Halvor Rønningsdalen var kanskje Halvor Hansen, som kanskje på den tiden bodde der og ikke på Jondalen? Hans kone var da Berthe Herleiksdtr., søster til Halvor Lias kone Tore.Det er jo interessant at Berthe i 2. ekteskap havnet på akkurat Lia, - noen av etterkommerne til Gulbrand Helgesen Lia havnet på en husmannsplass under Jondalen...Jeg skulle gjerne sett hvor det står om Hans og Gulbrand Helgessønners krangel om Surtelia. Jeg kan ikke se at det er nevnt på tinget i Flesberg, og der burde vel saken vært ført? Og skulle det ha vært fra tiden før tingbøkene skulle jeg likt å vite hvor det brevet er som Tov Flatin tydeligvis har hatt til disposisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.