Gå til innhold
Arkivverket

[#4830] Johanne (f. 1859) fra Avaldnes


Gjest Johan Fredrik Bockelie
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Fredrik Bockelie

En av de to kvinnene under giftet seg omkring 1876-77 med Martin Braaten fra Ringerike. Kan noen hjelpe meg med å finne hvem av disse to det kan ha vært, og når giftemålet skjedde? Johanne Olsdatter (f.1859) fra Østern; far Ole og dagsarbeider på gården., og Johanne Hansdatter (f.1859) fra Aksdal; faren Hans Torssøn gårdsmann og selveier. På forhånd takk for hjelpen. Fredrik Bockelie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Holte Heimsbakk

Hei Johan!Jeg leitet også etter folk på Avaldsnes - jeg fikk/ får hjelp via denne linken - Lenke er det masse om gårdene på Karmøy og en email der du kan komme med ditt spørsmål!MVH, Gurli HH:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

Hvor sikker er du når det gjelder disse årstallene og patronymikon til Johanne, Fredrik ?I Avaldsnes bb b. I av Arnvid Lillehammer s. 129 finner jeg en Martin Pettersen Braaten f.1860 i Hole prestegjeld, gift 1880 med Johanne Nilsdatter f.1862.Faren til Martin er opgitt å være Knut Petter Anderssen.Faren til Johanne er Nils Eriksen Velde.De var bosatt på Visnes i Avaldsnes der Martin var verksarbeider ved Visnesgruvene .Kan det være henne ?mvh Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Hei Geir, Takk for hjelpen! Ja det du skriver ser ut til å stemme. De opplysningene jeg hadde er kun fra muntlige kilder, og jeg har ikke klart å sjekke dem. Fødselsåret jeg har fått oppgitt for Martin Braaten ser heller ikke ut til å ha vært riktig, ei heller året for giftemålet. Har du full tittel på Arnvid Lillehammers bok? Hvor kan jeg få informasjon om dato og kirke for giftemålet, samt navn på vitnene? Er det noen som har tilgang til den relevant kirkeboken? mvh. J.Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

Tittelen på boken er "Bygdebok for Karmøy, Avaldsnes bind I " av Arnvid Lillehammer.Jeg er innom biblioteket i Haugesund senere i denne uken.Der har de kirkeboken for Avaldsnes for denne perioden.Skal se hva jeg kan finne der.mvh.Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

Under gifte i Avaldsnes p.g.: 1/2/1880 : Verksarbeider Martin Pettersen ,f.på Braaten i Hole p.g. 20 1/2 år gl.gift m.Johanne Nilsdatter f.Velde 18 år.Forlovere :Gunder Egeli og Martin Pedersen Stensrud.Ved dåpen til de to første barna til Martin og Johanne er en av fadderene nevnt som Andreas P Braaten .Martin bruker etternavnet Pettersen ved de to første barna sin dåp.Siden bruker han navnet Braaten.Barn: -Peder Berdinius f.30/4/dp.4/7/1880. -Ingvald Nicolai f.6/2/ dp.26/2/1882 -Martin Johan Berdinius f.22/3 dp.18/5/1884(død ung) -Anton f.1888 (Han finner jeg ikke i kirkeboken) -Martin Johan Berdinius f.1891 -Mally Hildora Gustava f. 1894.mvh Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Hei Geir, Takk igjen! Dette er til stor hjelp. Martin Johan er min morfar, og hans etterslekt har jeg full oversikt over. Jeg er naturligvis interessert i å finne ut mest mulig om Martin og Johanne og deres miljø og Martins arbeidsforhold i Avaldsnes, så bygdeboken kan kanskje gi meg et godt grunnlag. Martin og Johanne flyttet i løpet av 1890-årene til Stavanger og bosatte seg der. Da sønnen Martin Johan Berdinius giftet seg i Kristiania,flyttet Martin og Johanne på sine eldre dager også til Kristiania. Jeg begynner nå å få en fin oversikt over denne delen av slekten. mvh.Fredrik Bockelie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

Jeg kikket litt i Avaldsnes boken for å se på foreldrene til Johanne Nilsdatter.Det kan se ut som om Nils Eriksen ikke er far til Johanne ,selv om kirkeboken oppgir dette når hun gifter seg.Avaldsnes boken har sikkert samme kilde.Et annet sted i Avaldsnes bøkene er nevnt en Nils Eriksen Aksdal f.1841 fra Etne gift 1871 med Inger Haldorsdatter Velde,Avaldsnes f.1839.Her er det nevnt at Inger har en datter Johanne Johnsdatter f.1860.Siden jeg ikke finner noen Nils Eriksen hverken i ft 1865 eller Avaldsnes boken på Velde og heller ingen Johanne Nilsdatter synes jeg dette er merkelig. Jeg skal kikke kirkeboken en gang til og se hva jeg kan finne ut om Johanne ved dåp og konfirmasjon.Ut fra det jeg ser av Avaldsnes b.I bor ved ft 1865 denne Johanne Johnsdatter(Johnsen) på Nord-Velde som pleiesønn ??? ,sammen med mormoren Randine Pedersdtr.og mormorens mor Martha Nilsdtr.Avaldsnes boken nevner Johanne som Johnsdatter men i ft 1865 er "hun" pleiesønn.mvh Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

Etter å ha sett gjennom kirkeboken og ft 1875 er sannsynligheten svært stor for at Johanne Jonsdatter Velde f.16.5.1861 dp.26.5.1861 er blitt til Nilsdatter Velde når hun gifter seg med Martin Pettersen Braaten 1.2.1880. Johanne er f.utenom ekteskap av p.Inger Haldorsdatter (Halvorsdatter)Velde og ungk.John Rasmussen Stange (Torvastad).Når Johanne gifter seg er faren oppgitt å være Nils Eriksen ,bosatt på Vigsnes.Johanne er oppgitt å være f.på Velde i Avaldsnes.Den eneste som er i nærheten av å fylle disse betingelser er Johanne Jonsdatter Velde f.1861.Det finnes ingen Johanne Eriksdatter f. i Avaldsnes i tiden 1860-62Når en i tillegg ser at Inger Haldorsdatter Velde gifter seg med Nils Eriksen ,Aksdal i 1871 må en gå ut fra at det er slik det henger sammen.Jeg finner ingen andre Nils Eriksen på Visnes ved ft 1875.En tante av Johanne Jonsdatter Velde, Marthe Haldorsdatter er fadder ved dåpen til to av Johanne "Nilsdatter" Velde sine barn.Denne Martha Haldorsdatter er forøvrig gift med Martin Pedersen Stensrud et av vitnene/forloverene til Johanne "Nilsdatter" og Martin Pettersen Braaten.Indisiene er som en ser sterke.Ved konfirmasjonen i 1875 og ft 1875 er Johanne nevnt Jonsdatter.Johanne blir nevnt Nilsdatter ved dåpen til 4 barn fra 1880-88.Når det gjelder en slik navneforandring måtte vel den inn til amtmannen ,slik fylkesmannen godkjenner navneforandringer i dag, eller ?mvh Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

RETTELSE TIL SISTE INNLEGG, LINJE 7.-det finnes ingen Johanne Eriksdatter....-Det skal være:-det finnes ingen Johanne Nilsdatter ,med Nils Eriksen som far døpt i Avaldsnes i årene 1860-62 -Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Hei Geir Eide, Takk for en fin jobb! Dette ville jeg ikke ha funnet ut selv uten et langt og møysommelig arbeide. Håper jeg kan bidra til å hjelpe når du selv trenger informasjon. Jeg arbeider videre med Johanne og Martin, slik at jeg nok kommer til å se mer på Avaldnes fremover. mvh.Fredrik Bockelie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.