Gå til innhold
Arkivverket

[#4832] Elsebed Momme gift med Albret Morup, Bragernes i D


Gjest Anne M. Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne M. Gilhuus

Noen som har kjennskap til dette ekteparet og deres etterkommere? Jeg leter etter min ane Klaus Momme fortsatt, og lurer på om dette kanskje kan være en søster av ham, da hun ble gift med Albret den 21-6 1725. Hun var da ant. født rundt 1700...så alderen kan stemme med et søskenforhold til Klaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Takker...skal sjekke det opp...men hun sto oppført under Bragernes i Drammen da hun giftet seg..... og etternavnet ble skrevet Momme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Der var jeg vel litt rask. Elsebed står oppført som gift i Bragernes som du sier. Det er Momme Mouritsen som er far til flere av barna i Holmestrand. Mye tyder på at Momme er et tysk navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Ja du har nok rett i at det er ett tysk navn...eller tysk/dansk. Men en av hans etter kommere skal ha sagt at slekta hans kom fra Hallingdal...litt merkelig det da...men opprinnelsen er nok tysk.... Jeg får nok gå på gamle microfilmer fra Drammen ja...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Grøndahl

Mener å ha lest at Momme Mauritzen skal ha kommet fra Danmark til Holmestrand en gang rundt 1725-26. Skal se gjennom en del gamle notater om jeg har litt mer info.mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I Lassens samling har jeg funnet:1 Bager Claus (Hansen) Momme gift 17.... med Margr. Maria Davidsdatter. 2a Else Gurine, dpt Xania 1727 26/5. 2b David " 1729 27/4.Elsebeth Momme ble 1725 22/6 på Bragernes gift med klokker på Eker Albert Morup, som ble begravet der 1758 25. s.e. Trefold., "70 år". Selv ble hun begravet på Eker 1751 23/10, "50 år." Klokkerens kones fader (altså vel en Momme?) ble begravet på Eker 1742 16/2 74 år gl.Ole Claus(sen) Momme, på Kongsberg, + før 1784. gift 17... med Abelone Jørgensdt. Pladt, som ble begravet på Kongsberg 1784 10/1, 46 år, "Pens." (fikk 3 fremmede småbarn i kiste med seg.)En Thomas Momme på Bragernes i 1678 komm Allehelgensdags natt i et gateslagsmål der. (Se Bragernes bytingsprototkoll N 1069, fol. 133b til 134 b) høyst forvirret beretning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Et søk etter Mom% i Bragernes tingbøker gir treff i tilsammen 20 saker i tingbok 1 (1680), 2 (1681) og 5 (1685), alle angående Thomas Momme.Eks.: "Da kom Thomas Mome seent om afftenen ochsaa derind, heel druchen, och som hand fich see Lauridts Hanssen siddendis op i bencken, sagde hand til han/nem/ er det dig som roeser dig af at du er goed for en karl, din bernhytter och din hunsfot, komhervd, Da robte Halfuor Justesen och under Nielsen, slaa dend æreschiender det dieflen far i ham, huorpaa Thomas Mome slog effter Lars Hanssen med it krus med øl i, och dermed bar dj i hob med huerandre och sloges paa gulfuet."Av slektsopplysninger finner jeg følgende i sak 12/1685:Andreis Nielsen Maas borger och jndvohner her udj staden, loed thinglyesse hans suogers Mons/eigneu/r Thomas Momes til han/nem/ vdstedde afkald, for hans hustrues dito Maasses stefdatterElsebe Michels daaters fædern arf effter hindes s/alige/ fader Michel Lauridtsen (...)Thomas Mommes kone heter altså Elsebe(t) Michelsdatter, og videre gå det frem at hun har en avdød bror Lauridtz Michelsen og hennes salige mor het Mette Hansdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Takker for hjelp! Har en følelese av at den bakeren Berit skriver om er "min" Claus, navn på barna stemmer, og David hadde en datter som het Margrete. Men spørsmålet blir da om en baker kan drive med "justis" ved Konnerudgruvene??? Men at han drev med "justis" har jeg bare fra en onkel, så jeg vet ikke om det stemmer. Claus hadde en sønn som het Hans også, så dette stemmer litt for godt det :-) Mulig som jeg har nevn før at Elsebed var en søster av Claus da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.