Gå til innhold
Arkivverket

[#4833] Prinsen av Gustenborg/Augustenborg


Gjest Bjørn Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Pettersen

Hei er det noen som vet hvem denne prinsen var.Min 2x tipp Hans Grenader Hansen f.1754-1834 fortlate til Jørgen Moe om denne Prinsen som visst skal ha hatt en lang snabel(Nese).Hans var ute i krigen i 1788 og i 1808-09 føst ved Kvistum og ved Lier.Er det noen som kan hjelpe. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ebbe Bielefeldt

Der har været flere Prinser af Augenstenburg. Siden 1609 (Ernst Günther)var det en gren af den oldenburgske kongeslægt og dermed arveberittiget til den Dansk/Norske kongekrone. Mandslinien uddøde 1931. Jeg tror at du tænker på Prins Christian August (1768-1810) Han var kommandant på Frederikshald omkring 1800. Som øverstkommanderende for hæren i den sydøstlige del af Norge ledede han 1807-1808 det norske forsvar mod den svenske hær. Siden blev han, af svenskerne valgt til kronprins i Sverige, men døde inden han nåede at blive kronet. Der er en teori om at han blev forgiftet. I stedet blev en fransk general konge i Sverige - men der er en anden historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oystein Stiansen

Hvilken krig var det snakk om i 1788? Danmark/Norge var vel involvert i den krigen, tenker jeg.Jeg har en ane fra Helsingoer i Danmark foedt rundt 1780, og i folketellingen i 1789 er hans mor oppfoert som enke. Jeg vet at hennes mann var "grenadier" og "musqueteer" paa Kronborg Slott. Kan han ha doedd i krigen i 1788? Finner han ikke som doed i kirkeboekene i Helsingoer.Oystein Stiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei Øystein.Det eneste jeg vet er at min Hans Grenader var ute i 1788 i Kvistrum ? og antagelig i 1808-1809 ved Lier. Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ebbe Bielefeldt

Krigen 1788 var meget kortvarig. Danmark/Norge havde en alliaancetraktat med Rusland som sagde at hvis et af landene blev angrebet skulle det andet komme til hjælp med mindst 12000 mand. Sverige angreb Rusland, og derfor måtte Danmark/Norge meget mod sin vilje indlede et angreb mod Sverige(den svenske dronning var søster til den danske konge). Den eneste træfning i denne krig var fægtningen ved Kvistrumbro hvor 800 svenskere blev taget til fange. Der var blevet hentet et artillerikompagni i København da det Norske artilleri ikke havde nok kanoner. Dette kompagni som var på lidt over 200 mand forblev i Norge efter krigen. Jeg ved ikke der også blev flyttet andre enheder til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Krigen i 1788 ble på folkemunne kalt "Tyttebærkrigen", vel fordi soldatene brukte mer av sin tid på å plukke tyttebær enn på å slåss. Den var særdeles ublodig, det var et mindre slag ved Kvistrum (på svensk Kviström, er i sentrum av Munkedal i dag), men antall falne var under 5 på norsk side og under 10 på svensk side. Men den norske hæren hadde store tap av sykdom etter "krigen", da den ikke ble demobilisert men holdt i beredskap i Østfold utover vinteren 1788/89, og bodde under temmelig miserable forhold. Antall døde i epidemiene som spredde seg utover vinteren var muligens et par tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.