Gå til innhold
Arkivverket

[#4834] Kristian Hansen og Pernille Ellingsdatter, Ninnive


Gjest Harald Just Bern
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Just Bern

Kan noen hjelpe meg videre rundt arbeidet med mitt 7'ende slekts ledd - Kristian Hansen og Pernille Ellingsdatter?Bakgrunn:K(Ch?)ristian Hansen, født 1750, tok over bruket Ninive ved Raufoss i 1767 (17 år gammel,het tidligere Søndre Berger).I søknaden om skyldsetting av bruket i 1775 blir bruket formelt overført til han.Giftet seg med Pernille Ellingsdtr (født 1754)i 1777 .Fikk to sønner, Ole (f. 1780) og Lars (f.1785).Spørsmål1. Hvor kom Kristian H.fra? Navn på slektninger ?2. Pernille vet jeg ingenting om. Hvor kom hun fra ?3. Pernille døde i 1822 men når døde Kristian ?4. Kan noe bidra med mere historie rundt plassen Ninive ved Raufoss? Hvorfor ble navnet Søndre Berger endret til Ninive ?Om noen tror de har noe å bidra med så la meg få det ! All innspill mottas med stor takk !Harald Bern, Asker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ta kontakt med Toten økomuseum som holder til i den gamle melkefabrikken på Kapp, Østre Toten. De sitter på enormt mye slektsstoff for hele Toten.Du kan også prøve Vestoppland Slektshistorielag, som utgir Vestoppland Slektshistorielags Tidsskrift. De har adresse på nettet:http://home.lakenet.no/vshl.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Tøftum Frydenlund

hallo Harald !jeg har ikke opplysninger til ditt spørsmål, men jeg vet at Bern er et navn i tilknytning til min mors familie. Har du aner på Raufoss? Itilfelle er det min familie. Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Just Bern

Hei Bente og Svein !Først til deg Svein. Disse kildene du oppgir har jeg prøvd, men har frem til idag ikke gitt noe resultat. Planlegger en tur til Gjøvik biliotek hvor jeg tror jeg kan finner mere stoff.Takk for hjelpen allikevel. Til deg Bente. Tror ganske sikker at jeg har aner på Raufoss.Fra 1750 (sikkert før den tid) og frem til ca.1850 er familien bosatt i og rundt Raufoss. Stedet Ninive ligger ca. 2 km rett vest a Reinsvold mot Gotterud. Ta en titt på min hjemmeside, (http://home.c2i.net/hbern/slekt.html) så finner du slektstreet mitt og litt mer historie rundt Bern familien.Spennende med knyttningen til din mors slekt. Gi meg noen flere data så skal jeg prøve å finne ut hvor dette kommer inn.Hilsen Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Tøftum Frydenlund

Hallo Harald ! Min mormor hadde ei søster, Margit Bern f.06 07 1906 (Sandvold) som var gift med Christofer Bern. De er begge døde nå, men de bodde på Raufoss, og jeg vet at de hadde barn, men jeg vet ikke navn på de. Er dette av din familie? Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Just Bern

Margit Bern og Christofer Bern er ukjent for meg og ikke lite overaskende ! Sitter du på flere opplysninger bakover i slekten evnt. navn på barn?Ved Bilit ved Balke lå det før 1850 en gård som gikk under navnet Bern Nordre. Kan det være slekt fra denne gården? Harald Bern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bern

Hei Bente !Her er et mulig spor. Farfar og farmor til min oldefar, Lars Kristiansen og Gunhild Knudsdatter fikk 9 barn ( 2 døde i 2 års alderen)hvorav Hans Bern var far til min oldefar Ole Bern. De resterende er personer som er mulige forfedre til din mor. Alle disse syv vokste opp på Gotherud (skal være ca 2 km. vest for Raufoss)vedsiden av Berger gård)Disse 7 er: Karen Bern, f. 9 feb. 1806 Christian Bern, f. 4 okt. 1807 Ole Bern, f. 12 des. 1812 Marthin Bern, f. 18 april 1816 Hans Bern, f. 15 april 1819 Olena Bern, f. 21 jan. 1821 Pauline Bern, f. 12 august 1823Her må du videre inn i kirkebøkene og folketellingen for V.Toten for å komme videre. Håper dette gir deg puff videre.Harald Bern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.