Gå til innhold
Arkivverket

[#4835] Hvor er det blitt av søstrene til min oldefar ??


Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

Hei. Min oldefar (Karl Pettersen) hadde 2 søstre, og jeg håper noen der ute kan hjelpe meg å finne dem. Den eldste var Marthe Andrine Pettersdtr født 04.03.1871, og den andre var Borgine Pettersdtr født 22.11.1872, jeg tror de er født i Strømsgodset sogn i Vestfold (det er i hvertfall brodern deres). De var barn av Petter Carlsen og Else Marie Larsdtr Kolbrek-eie. Disse hadde et barn til, men det vet jeg heller ingen ting om, ikke en gang hva det heter.Jeg ville blitt meget takknemlig vis noen visste noe om diss jentene, har heller ikke funnet dem i 1900 ft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Var Marte Andrine og Borgines foreldre gifte med hverandre?...vet du navnet på Marthe Andrine og Borgines besteforeldre? ...Jeg finner nemlig en fosterdatter i 1875 tellinga som vokser opp hos sine besteforeldre i Hokksund...men hun er født i 1867...men fødselsåret kan jo være feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Ja foreldrene var gift, de ble gift 6.11.1870 på Eiker. MEN det kan hende at de datoene jeg har på døtrene er dagen de ble døpt.Petter Carlsen foreldre er Carl Johansen og Anne Marie Pedersdtr (vet ikke om disse ble gift)Else Marie Larsdtrs foreldre er Lars Andersen Kolbrek-eie og Berthe Thorine Christensdtr Dramdahl-eie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Marthe Andrine ble ægtefødt 4 mars 1871 og døpt i Haug kirke 14 mai 1871 av Saugmand Petter Karlsen Kolbrækeie 27 og hustru Else Marie Larsdatter 24. Viet 1870. Faddere: Else Marie Kolbrækeie, Helle Rasmusdatter (Skar?), Ole Heølgesen Kolbræk, Ole Larsen ibid, og en uleselig. Borgine ble ægtefødt 22 nov 1872 og døpt i Haug kirke 25 des 1872 av Saugmand Petter Karlsen Kolbrækeie 28 og hustru Else Marie Larsdatter 24. Viet 12/70. Faddere: Moderen, Dorthea Olsdatter Kolbrækeie, Kristen, Lars og Edvard Larsen ibid. Finner ingen av de personene du etterlyser i 1875 tellinga for Eiker, ei heller i 1891 tellinga for Eiker. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Du har rett, Kjell. Vielse i Nedre Eiker nr. 7 i 1892. 12. April. Begges første ekteskap. Sagarbeider Laurits Knudsen Haugen født 1868, konfirmet Nedre Eiker 1884. Far: Tømmermann Knut Larsen. Og Borgine Karlsen Åsen (nå bosatt Haugen) f. 1872 Ø. Eiker. Konfirmert 1887 i Bragernes, siste gang til alters i Bragernes. Far: Sagarb. Petter Karlsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Parets eldste datter er Klara Marie f. 20 nov 1892 døpt 26 des. Dagarb. Laurits Knudsen f. 1868 og hustr. Borgine Karlsen f. 1872 .Rygheie. Faddere: g.kv. Maren Myrvold, ug.tj.Laurits /Lars (her er det overstrykninger) Karlsen, Maler Karl Hansen Rygh, Verksarsb. Anton Hansen , faderen.PS: Anton Hansen er muligens min oldemors bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Deres neste datter, Gudrun Pauline fødes på Vikeneie i Mjøndalen 9 apr. 1894 og døpes i N. Eiker 27 mai. Finner nok noen av Borgines søsken blant fadderne: g. kv. Maren Myrvold, ug.kv. Laura Karlsen Drammen, Sagarb. Petter Karlsen Drammen, ???arb. Anton Hansen Rygg,Dagarb. Ole Knudsen Haugen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Sønnen Sverre f. 9 feb 1896 i Åsen, døpt. 6 apr. n. eiker. faren er nå cellulosearb. Ingen Karlsen/karlsdatter blandt fadderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Sønnen Thorleif f. 20 feb. i Mjøndalen. Døpt Nedre Eiker 30 apr. Faren er Cellulosearb. Blandt fadderne finnes pige Laura Karlsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Datteren Laura f. 18 apr. 1900 i Mjøndalen- hjemmedøpt 25. mai stadfestes i N. eiker kirke 19 aug. faren fortsatt cellulosearb. Ingen av Borgines familie blandt fadderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Tusen takk for all hjelpen. Grunnen til at du ikke fant dem i 1875 tellingen for Eiker, er at de muligens flyttet til Strømsgodset, for min oldefar Karl Pettersen, er født i Strømsgodset i 1878, og han er konfirmert der i 1891.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.