Gå til innhold
Arkivverket

[#4840] Eit medisinsk spørsmål


Gjest Aase R.Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R.Sæther

Eg har nettopp registrert ein familie (ca 1750) der eldste barn levde opp og dei 5 neste døydde i fyrste levemånad. Kva medisinske fenomen kan tenkjast å ligge bak dette? Kva med rhesus-problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Jeg har et verre tilfelle der et ektepar fikk 14 barn og 3 vokste opp. De fleste barna døde innen 1 mnd her også. Sannsynligvis så er ektefellene her søskenbarn, selv om jeg ikke har fått dette 100% verifisert ennå. Så det kan vel her tenkes at det er et genetisk problem.Hva gjelder din familie så er det vel flere muligheter, nærliggende kan jo tenkes levekårene til familien. Hva hadde mor av f.eks. brystmelk. Levde hun selv på sultegrensen så hadde hun jo heller ikke så mye å tilby barna. Men det er sikkert flere som har flere forslag. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det finst mange døme på slike familiar. Men meir vanleg var det at fyrste barnet døydde. Eg har sjølv registrert ein familie i slekta på slutten av 1700-talet i Askøy som fekk 11 ungar; berre to vart gamle nok til å øksla seg. Og i Stange på Hedmarken fann eg noko liknande. Men med alle dei sjukdomane som herja før i tida, attåt matmangel, vart det nok slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Begge foreldra var av relativt velståande familiar, så eg trur ikkje underernæring kan vere årsaka. Tross alt levde den eldste opp. Det var også relativt lang tid mellom borna; over 2 år, så det skulle vere nok tid å ta seg inn att på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Det er vel heller trolig at det var Rhesus-faktoren, i og med at den første levde opp. Hvis mor og barn har forskjellige rhesus-faktorer, dannes det antistoffer hos moren - disse er farlige for senere barn, ikke for den førstefødte. Jeg opplevde dette "problemet" selv, da min sønn var født, min førstefødte - jeg er Rh-negativ, han positiv. Men det ble jo oppdaget raskt - jeg fikk innsprøytet en "motgift", slik at det ikke ville være noen fare ved senere svangerskap. Men den gang visste de nok ikke om slikt.Leksikon forteller meg at disse antistoffene ellers kan føre til "livs-svakhet",anemi og gullsott hos senere-fødte barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Vil problemet då oppstå hos alle seinare fødde barn, uansett kva blodtype barnet sjølv har, og kan eit slikt barn leve opp om det har flaks, eller døyr alle (ubehandla, altså)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Jeg er slett ingen medisinsk ekspert - fortalte bare om det jeg selv har opplevd, og det jeg fant i leksikon. Ifølge mitt tyske leksikon oppstår disse "problemene" dersom også det andre/neste barnet skulle være rh-positiv (moren negativ). Om barnet likevel kan leve opp, vet ikke jeg - svar på disse spørsmålene kan vel bare en medisiner gi deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Det beste stedet som kan gi deg svar på det er: www.doktoronline.no. De er nettopp kåret til å være de flinkeste og kjappeste til å gi folk svar på medisinske spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.