Gå til innhold
Arkivverket

[#4849] Høland - Mon i høland


Gjest Morten Granseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Granseth

Er det noen som kan hjelpe meg på riktig spor etter aner og informasjon om Ingebret (Embret) Jørgensen (Høland, Mon, Gardsnr u/11 nr 1, 1900)jeg tror han ble født 1847, men jeg har ikke klart å verifisere dette. Han var gift med Jensine Andreasdatter født 1846 og hadde 8 barn, deriblant min oldefar Hjalmar Moen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Lillian Vedahl

Hei Morten. Dette er vel ikke til noe hjelp, men jeg fant paret for 1865 tellingen for Høland. I 1865 finnes det en Embret Jørgensen 18 år. Jørgen er da tjenestedreng på gården Kongtorp i Høland. Han var den eneste Embret Jørgensen på 1865 tellingen for Høland. Når det gjelder Jensine, finnes det også kun en JensineAndreasdatter på 1865 for Høland. Denne Jensine er 19 år og arbeider son tjenestepike på Ringstad i Høland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Granseth

Du har rett Eva, dette er opplysniger jeg allerede har funnet, men jeg skulle helst verifisert at det er de riktige personene, og også hatt noe mer å jobbe videre med. Takk for responsen uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Hjalmar Adolf Moen ble født på Moen under Klava i Høland 1889. Her hadde foreldrene bodd fra 1875 og de var her ennå 1900.Faren var Engebret Jørgensen, født på Nærby under Nordre Naddum i 1848, sønn av Jørgen Eskildsen, født på Behim under Stomperud i 1781, død på Nærby i 1863, og hans andre hustru Anne Jonsdatter, født på Tyrihjellen under Søndre Rakkestad i 1808, død som legdslem på Dalen under Sandum i 1891.Moren var Jensine Andreasdatter, født på Sandbakken under Knoll i 1846, datter av Andreas Gulbrandsen, født på Haugen under Knoll i 1812, død på Sandbakken 1865, og hans hustru Ingeborg Jensdatter, født på Lunder i Høland i 1821, død på Sandbakken i 1884.Slekten til Hjalmar Moen kan føres lenger tilbake i Høland enn det som her er gjort. Ta eventuelt direkte kontakt (ottesen@kristiansand-katedral.vgs.no).Hilsen Odd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.