Gå til innhold
Arkivverket

[#4851] Familien Norum fra Rødøy, 1640 og nyere.


Gjest Aage J.H.Dybvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Aage J.H.Dybvik

Her har alt interesse!! I 1956 (?) utkom et stensilert hefte (bok) utgitt av Thomas Norum om slekten Norum i Rødøy. Heftet ble utgitt i 150 nummererte eksemplarer. Eksemplar nr. 45 befinner seg i bibliotekene til THE CHURCH OF JESUS CHRIST OF LATTER-DAY SAINTS i Utah USA hvorfra jeg har disse opplysninger,adr.:http://familysearch.org. Som "stamfar" for slekten regnes lensmann Herman Hansen Norum, født ca.1640 i "Ersvigen" i Rødøy. Hans sønn Ole Hermansen Norum, født 1686, død 1755 var skipper og handelsmann i "Ersvigen". Ole var gift med Johanna Olsdatter Storch f.1700,død 1777. Jeg er svært interessert i "lensmannen" og boken om den finnes.Vennlig hilsen Aage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Et søk i bokdatabasen til Nordland Fylkesbibliotek, avd. Rana viser at de har to eksemplarer av boka (2 bind, utgitt i 1957), hvorav det ene er utlånt til 1/3/2001. Det andre eksemplaret er ikke til utlån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Birger Forsmo

Hei. Hvis du gir meg din mailadresse så kan jeg sende deg 80 sider om denne familien fra Esvigen i Rødøy.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Hei BirgerJeg er også interessert i denne familien og tar sjansen på å spørre om jeg også kan få en kopi...askeroi@oscar.as

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg henger meg på:torgeirpunktkvalvaagalfakrøllbroadparkpunktno.Fortell hva du skal evt. ha til dekning av utgifter. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hei Birger jeg har ikke fått noe enda, og hvis du mangler e-postadressen likevel er den: anlih@online no.Årsaken til at jeg er interessert i familien Norum i Rødøy er at mine aner Marit Jacobsdatter født ca 1765 og Christen Hansen Mikkelborg i Selvær har barn med flere faddere fra slekten Norum. Jeg mangler aner på Marit Jacobsdatter, og derfor sjekkes barnas faddere. Fadderne var jo ofte slektninger. Fra familien Norum har disse vært faddere til Marits og Christens barn:-Randi Norum til sønnen Hans i 1794-Daniel, Adam og Catharina Norum i 1798 til sønnen Hans Christian.-Ole Norum til datteren Anne Marie i 1806Så jeg vil gjerne ha den informasjonen om familien Norum for å se om Marit Jacobsdatter har slektsmessige forbindelser til denne familien. Hennes mann Christen Hansen Mikkelborg har jeg mye om anene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Anne Lise!Grunnen til at ' ikke fått noe enda' er ganske enkelt den at du ikke har spurt om å få den:-)Men jeg sender den til deg.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det du sendte, selv om det ikke ser ut som om min ane Marit Jacobsdatter har slektsmessig tilknytning til disse. Har prøvd å etterlyse aner på henne i nyhetsgruppe i slektsforskning, men ingen vet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Torgeir Kvalvaag. Mailen til deg kom i retur, derfor send meg din mail-adresse til birgerfo@chello.noBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Til Birger (11): Det spiller for så vidt ingen rolle all den stund manuset er mottatt og gjort om i lesbar form. Tusen takk for bryderiet. Finner dessverre ikke den forbindelsen jeg hadde håpet. Men skal lete videre.Jeg håper å finne noe mer om anene til Laurina Andrea Sophia Andersd. Norum (det var visstnok det navnet hun fikk ved dåpen.) Men foreldrene het Anders Christian Monsen og Tomina Monsdatter, visstnok bosatt i Setvik.Er dette bare ett av flere eksempler på at et familienavn, i dette tilfellet Norum, ble gitt et barn ved dåpen for å 'ære' noen man hadde stor respekt for?Norumnavnet dukker også opp enkelte steder blant fadderne. Men var Laurina Andrea en ekte Norum? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Jan Sjåvik

Herman Hansen Norum, som var lensmann og bodde i Esvika i Tjongsfjorden, er sannsynligvis sønn av lensmann Hans Andersen fra Sleipnes, som deltok i kongehyllingen i 1648. Han er død før 1663-66, men i manntallet nevnes hans enke Else Hermandsdatter. Det var skifte etter Herman Hansen i Esvika i 1714, og der står det (de siste linjene i skiftet) at han hadde vært gift to ganger, men at han unnlot å holde skifte etter sin første kone. Dette med to ekteskap passer godt med sønnenes alder i 1701. I manntallet 1663-66 nevnes to sønner av Else Hermandsdatter, begge med etternavnet Hansen. I 1701 er det en sønn av Hermand Hansen som sitter med farens gårdpart på Sleipnes, og onkelen sitter på den andre parten.Etter det jeg vet er disse (noe hypotetiske) forbindelsene helt ukjente for andre forskere. Jeg er derfor særlig interessert i kommentarer/kritikk/tilbakemelding fra andre som har interesse for dette materialet. De viktigste kildene er Manntall 1663-66 for Sleipnes i Rødøy, Manntall 1701 for Sleipnes og Esvika, skiftet etter Herman Hansen i 1714 (man må lese både innledningen og aller siste del), og listen over deltagerne på kongehyllingen (Fredrik III) i 1648, hvor Hans Andersen kalles laugretzmand. I 1747 eide han forresten 4 pund i Voga!Det er skifte etter Herman Hansens bror Lars Hansen på Sleipnes i 1710, og Svein Edvardsen har utdrag fra flere skifter fra denne slekten på 1700-tallet. Det ser ut som om det har vært en god del forbindelse mellom Norum-folket fra Sleipnes og Esvika og folk av Benkestokkene i Meløyfjerdingen. Hvem vet hva vi kunne finne ut dersom vi bare kjente opphavet til Else Hermandsdatter? Mottar gjerne kommentarer direkte (sjavik@u.washington.edu).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :)Jeg hiver meg også på her.I innlegg 26691 har jeg på vegne av min svigerdatter en forespørsel om Ole Norum Tønder Hansen.Kan han stamme fra den nevnte Herman Hansen Norum ville jeg også satt stor pris på å få det tilsendt.rig-mor@online.no*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Aasmoe

Ole Tønder Norum (1829-1904) er nevnt i Norum-boken som etterkommer etter Herman Hansen Norum, han er omtalt på side 17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Geir :)Så flott! Hva heter boka?Jeg forsøkte linken til familysearch, men forsto ikke hvordan det skulle gjøres.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Aasmoe

Til Jan Sjåvik, innlegg 13:Hei.Dette var veldig interessant.Du skrev 1747, men mente vel 1647, hvor følgende fremgår: Slepnes 3 våg, Hans (oppsitter), er lensmann, og betalte dermed ikke skatt. Woege 2 1/2 våg 1/2 pund hvorav Hans Andersen Slepnes eide 4 pund, heller ikke her betalte han (odels-)skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Aasmoe

Til Rigmor Waler Iversen (16)Hei.Det er samme bok som er omtalt ovenfor, altså det stensilerte heftet utgitt av Thomas Norum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Takk for oppklaringen Geir :)Da får jeg håpe at jeg er heldig og får det tilsendt jeg også.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Så vidt jeg husker, mangler ei grein i Norum-boka. Svend Hermansen Norum (1694-1755) og kona hans, Else Katarina Schanche, fikk i 1749 dattera Karen. Hun kom svært ung til Øksnes i Vesterålen, gifta seg som voksen med Andreas Eilertsen Berg, og blei stammor til ganske mye folk her oppe, inkludert meg. De som har tilgang på bind 2 av 'Gård og slekt i Øksnes', vil finne både henne og mange etterkommere på gårdene Hjellsand, Sørsand, Våje og Nordsand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Litt mer om slekten Norum fra Rødøy, inkl. boka 'Slekten Norum,' samlet og utgitt av Thomas Norum. (For noen år siden tok jeg fotokopi av denne boken i dens helhet, så jeg har den foran meg.)Thomas Norum begynner med noen spekulasjoner om opphavet til slekten og navnet, og sier så at stamfaren er Herman Hansen Norum. Han nevner også at Wilhelmine Brandt bare nevner en sønn, men at to barn finnes i folketellingslistene. Da han mangler flere opplysninger, begrenser han seg til å omtale etterkommere til Ole Hermansen Norum.Dette vil altså si at Thomas Norums bok bare omhandler en brøkdel av Herman Hansen Norums etterkommere. Herman Hansen er f. ca. 1838 og døde ca. 1714, da det var skifte etter ham. Han var gift to genger. I sitt første ekteskap, med Karen Andersdatter, hadde han sønnene Anders (ca. 1666-1737), Hans (f. ca. 1668) og Jon (f. ca. 1671). I sitt andre ekteskap, med Ragnille Pedersdatter, hadde han sønnene Svend (1684- før 1767), Ole (1686-1755), Peder (f. ca. 1688), Jørgen (f. ca. 1690), Villum (f. ca. 1697), samt datteren Karen (kanskje f. ca. 1699; hun var gift med Niels Hansen Sundøen, som var f. ca. 1693 og døde i 1767. Det var skifte etter Karen i 1732). Anders var gift med Elen Joensdatter og bodde på Sleipnes, Hans og Jon vet jeg ikke mer om, Svend bodde i Kila, Ole bodde i Esvika, jeg mener at Peder er den Peder Hermandsen som var gift med Elen Borgersdatter og bodde på Sør-Gjerøy, Jørgen og Villum vet jeg ikke mer om.Her trenges det altså en god del arbeid dersom man vil kartlegge alle etterkommerne etter Herman Hansen Norum.Så har vi i tillegg etterkommerne etter Herman Hansen bror Lars (Laffridtz) Hansen, f. 1642, skifte 1710, gift med Beret Pedersdatter. En sønn og tre døtre nevnes i skiftet etter ham. Peder Larsen bodde på Sleipnes og var to ganger gift, først med Aarsille Nielsdatter Todal fra Telnes og så med Berethe Hansdatter Berg fra Nedre Valle. Else Larsdatter var gift med Jon Nielsen Reppen. Sophie Larsdatter var gift med Tollev Christensen Herstad. Ane Larsdatter vet jeg ikke mer om. Jeg har noe over 400 etterkommere etter Lars Hansen Sleipnes i databasen min, de fleste av dem fra Rødøy.Slekten Norum er altså langt større enn det Thomas Norum viser i boken sin, og personlig har jeg bare kartlagt en brøkdel av den. Jeg vil gjerne høre fra dem som har kjennskap til de tidlige medlemmene av slekten som jeg ikke vet noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Eg har kartlagt ein del av etterkomarane til ein del av syskena til Ole Hermansen Norum. Ikkje alle ser ut til å kalle seg Norum. Til Jan Skjåvik har eg spørsmål til siste innlegget (vi har vore innne på temaet tidlegare): Kan du dokumentere at kona til Jon Nilsen Reppen og kona til Tollef Kristensen Herstad var døtrer av Lars Hansen Sleipnes? Eg opererer også med det som hypotese, men eg kan ikkje dokumentere det (så langt). Tilsvarande: kan du dokumentere eller sannsynleggjera at Peder Hermansen på Sør-Gjerøya er han som var son til Hermann Hansen Norum? Han på Gjerøya bruker ikkje namnet Norum så vidt eg kjenner til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Olav Helge: På nyhetsgruppe for et par år siden hadde vi kontakt, og da trodde du at min ane Berit Jonsdatter var fra Reppen. Hun var gift med Hans Olsen Tiong som var født ca 1730 på Bøe i Tjongsfjord, og var 25 år ved innrulleringen 1755 hvor han bodde i Breivik. Berit var født ca 1724. Kanskje andre her også vet noe om dette, og jeg skriver opp barna deres her:-Ole født ca 1748,-Else født ca 1751(som hvis jeg forstår det riktig kan være oppkalt etter sin mormor),-Sara-Henrik født ca 1755,Johannes døpt 1758- Svend døpt 04.03.1761 som er den jeg skal videre på. Han var gift med Abellun Hansdatter Hiart døpt 24.02.1771 i Lurøy, og jeg skal videre på deres sønn Andreas gift med Helena Nilsdatter.-Christopher døpt 19.04.1764-Stephen. Han ble forlovet i 1789 med Sara Sandersdatter Flaade, og dette er det eneste jeg har om han.-Ingebrigt døpt 1771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.