Gå til innhold
Arkivverket

[#4853] 1920-årene i Asker


Gjest Turid Fleitscher Skånvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Fleitscher Skånvik

Jeg undres om det finnes noen i Asker eller omegn som i begynnelsen av 1920-årene frem til 1924 har vært i kontakt med en mann ved navn: John P. Fleitscher. Min mormor var gift med ham og hun har fått et kort som var postet i Asker i 1923. Hadde også vært interessant om noen i område rundt Skotfoss hadde hørt om ham, de møttes nemlig der. Takknemlig for svar. Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Turid, Jeg søkte på Fle på etternavn under FT 1900, og fikk bl.a. dette svare Nina Høyer Ellefsen f Cuninghame Fletscher 78 Brevig . Men John P. er kansje født etter 1900. Hilsen Egil Sundelius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Baltzersen

Fleischer(uten "t") er kjent i Slemmestad i Røyken i forb. med Christiania Portland Cementfabrikk(Senere Norcem og nedlagt på 80-tallet). CPC hadde en del boliger på Bjerkås i Asker, men det er mulig at de er av nyere dato. Finner 2 personer under "gravstøtter i Røyken": Marta(1905-1985) og Eiler(1895-1985). Kanskje det er et spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Fleitscher Skånvik

Hei Egil og Terje. Takker for svarene deres. John (evt. Jon - Johan) han ble født 14.2.1900. Hans far skulle hete William (kanskje eng. eller tysk). Skal sjekke litt om disse to tipsene. Så takk for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Turid.Jeg vet ikke om dette hjelper deg , men ved folketellingen i 1900 i Christiania finner du i St. Halvardsgt.24 en Wilhelm Fleischer f.1870 avd.ing. ved Kværner Brug.Han er født i Modum.Der bor også hans mor Henriette Fleischer f.Vike 1832 i Gausdal.Kanskje dette kan være far til ham du er på jakt etter.Ellers finner du mange ved det etternavnet i 1900 tellingen i Norge , bare vær oppmerksom på at navnet staves på mange ulike måter.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Fleitscher Skånvik

Hei Rune og takk for opplysningen. Denne personen har jeg forsøkt meg på før, men sorry, det var ikke ham. Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Hei Turid Har du flere opplysninger om denne personen. Er det din morfar ? Fikk han noen barn med din mormor, når og hvor ? Du sier de var gift. Hvor og når ? Hvilke oppholdsted vet du om personen.Har du en ide om hvilket yrke han hadde? Bodde han i Oslo i noen periode ? Noe som ligger så nært i tid skal det vel gå an å finne ut om. Som du vet var det ingen som stavet til Fleitscher i 1900-t. Fleischer er kun 136 personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei. Du finner også en Wilhelm Fleischer født 1850 i Sogndal i Sogn. Han og hans familie bodde i Pilestrædet 71 ved 1900 tellingen.Mvh M. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Fleitscher Skånvik

Dag og Magne takker for hjelpen. Først Magne som får bare ett svar; har sjekket ut denne personen men neida. Hei Dag; Ja han er min morfar, og fikk 2 barn med min mormor. De er født i 1924 og 1925 henholdsvis Lørenskog og Høybråten. Har funnet inntrådte ekteskap oppe i Riksarkivet og det ble inngått den 1.Juli 1924 i Johannes Kirken, Oslo. Her står det videre at hans fødested er Bakklandet, Tr.heim. og at hans far var gaardbruker. Men har vært i kontakt med Eirik Strøm, Dis sør.tr.lag, han har gjort en super innsats men uten hell. Min morfar ble hjemmedøpt, han er ikke konfirmert og ble vaksinert den 25.4.1924. Videre står det at hans far var katolikk, mens hans mor står i statskirken. Brudgommens stilling er; Lagersjef Landbruksart. en gros, Raadhusgata 25. Senere jobbet han hos et firma Frogner & Co, i Storgata i Oslo. Vi har også et kort han sendte min mormor stemplet Asker. I de to og et halvt årene de var gift før han døde bodde de; "Godheim", Linjeveien på Høybråten i Oslo. Så kom med tips om du har noen, jeg sjekker alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei igjen. Var innom familysearch.com en tur.og søker du på bare på etternavnet Fleischer, så kommer det opp en hel drøss navn , men også en web-side som heter Fleischer/Flescher surname homepage. Hvem vet kanskje du kan finne noe der ?? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Hei Turid Det finnes en Lars Fleischer i Trondheim i 1900, men det er neppe ham. Du burde ikk henge deg opp i etternavnet, folk skiftet etternavn minst like ofte før i tiden som nå. For det andre. Har du absolutt ingen eldre slektninger du kan spørre.? En kilde er bytellingene ( 10 kgs kartonger ) i det utmerkede Bymuseet i Oslo. Antagelig bodde morfar i Kristiania før han giftet seg. Det er utenkelig at han som hadde en relativt høy stilling ikke står i adressebøkene. Finn ham der først og gå så til bytellingen. Gift i Johannes krk. tyder også på at han bodde i Kristiania. Oppgis kun farens yrke og ikke navn ved giftet ?` Hvis han nå virkelig var fra Trondheim, finnes detkanskje bytellinger der og adressebøker ? Men det kan du kanskje spørre i DIS om. mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Fleitscher Skånvik

Hei igjen. Hans far står oppført som William Fleitscher, jeg har lurt på om han kunne være tysk??? En annen ting er at min morfar het Pollonda til mellomnavn.......heller ikke særlig norsk. Dette står på papirene fra Johannes krk. men på dødsattesten har han kuttet det ut. Også vært inne på tanken om en sjømann, fordi det i Raadhusgata 25 også var Sjømannsheimen. Hans forlover var i fra Oslo og han var matros. Det som syntes litt rart om han er tysk og sjømann var at han skrev veldig godt norsk. Dessverre ingen eldre slektninger som vet noe om ham, min mormor møtte ham i Skottfoss og de var jo bare gift i 3 år før han døde, og da mormor sin familie kom fra Lunde i Telemark var det snakk om en lang reise med 2 små barn. Ang. Tr.heim og bytellinger og registre med navn har DIS gjort hva de kan. Det finnes heller ingen som kan passe til fødselsdagens hans som er påskrevet med penn på dødsattesten, 14.2.1900. Men nå har jeg litt for sjelen min ett par dager med 10kgs. kartonger (smiler). Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Fleitscher Skånvik

Magne noen ord til deg også. Ja det finnes flere hundre med det navnet men ingen som jeg kan forbinde med min morfar da jeg vet så veldig lite om ham. Som du ser skulle visstnok faren hans hete William. Og så vet vi ikke mer. MvhTurid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Hei Turid Ja, dette er jo en nøtt, selvfølgelig. Jeg sjekket som snarest adressebøker for Kristiania, Aker, og Trondheim ca 1920, men han stod ikke der. Videre er man ved å søke på nettet at navnet er sjeldent eller ikke finnes i resten av verden. Jeg søkte f.eks. i den tyske telefonkatalogen. Jeg utgår fra at du er i nær slekt med alle Fleitscher i Norge. Hva kann du gjøre nå ? Det med sjømann er jo et spor. Han var vel ikke tysk, hvis han var født i Trondheim ? To forslag til ; a. Grunnen til at han ikke gjenfinnes i kirkebøkene er vel at faren var katolikk og at han ikke er døbt. Finnes det katolske meningheter i Trondheim du kunne sjekke ? b. Du vet hvor han jobbet, hvis noen av disse firmaene finnes fortsatt, er det jo verdt et forsøk å spørre om de har noe arkiv, kartotek over tidligere ansatte .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Fleitscher Skånvik

Hei Dag.Ja jeg er i slekt med resten av Fleitscher slekten. a)Fra kirkeboka med vielsen står det at han er hjemmedøpt iflg. sognepresten i Bakklandet. b)Dessverre finnes ingen av disse firmaer idag. Men hvor kan man få en kopi av denne attesten? Har vært i kontakt med Bakklandet kirkekontor, Domkirken i Tr.heim, Skoleetaten (har har ikke noen skolegang i Bakklandet), Tr.heim Katolske Stift ang. kirkelige handlinger, uten å finne ham noe sted. Så jeg er virkelig på bar bakke. Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.