Gå til innhold
Arkivverket

[#4861] Martha Johnsdatter f.23.02.1832 Espeland,Fana - dø


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Min oldemor på farsiden Martha Johnsdatter giftet seg 01.07.1855 med Thorsten Olai Olsen.Ved folketellingen 1900 er hun enke trolig på besøk hos sin datter på Selje.Jeg har aldri lykkes i å finne dødsdato på min oldefar.Han må ha dødd mellom 1875 da de bor på Skålevikneset(Askøy) og 1900 da min oldemor altså er enke.Det siste sporet jeg har hatt av henne er et brev hun skrev til min farfar i 1908 datert Laksevåg.Nå viser det seg at min tante som nå er 91 år husker at hun var med sin mor (min farmor) og besøkte Martha på Laksevåg.Hun husker imidlertid ikke hvor hun bodde eller eksakt når.Men jeg vil anta at vi snakker om årene 1914 + .Dersom noen har tilgang på døde i Laksevåg 1910-1925 hadde det vært supert om vedkommende kunne ha sjekket dette for meg.Til orientering bruker hun min farfars etternavn Thorstensen i 1900.Hun kan også ha benyttet Olsen eller pikenavnet Johnsdatter. Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ny informasjon er kommet til.For det første var det Laksevågnæsset de bodde på i 1875.De kjøper gr.nr.51 br.nr.1 med festet tomt på Laksevåg i 1876.Martha ber om omtakst/branntakst i 1890.De er hun enke.Torsten Olai Olsen dør altså mellom 1876 og 1890.Men det store spørsmålet er når og hvor.Martha Johnsdatter skjøter eiendommen over på en Jacob Nilsen i 1920.Hun må altså ha levd til rundt 1921.Da var hun 89 år.Hvor tok så gamle folk veien på den tiden?Håper noen kan bidra til å knekke denne nøtten.Mvh Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Terje Hatvik

Fant du dødsdato- og år for din oldemor Mart[h]a Johnsdatter Thorstensen til slutt, Rune?Jeg lurer på om det kan være henne jeg kom over her i databasen 'Døde i Laksevåg 1899 - 1923', to alternativ:A): d. 0712 [1911]/bgr. 1312/Enke(gaardbrukers)/Marta/Olsen, f. Johannessen/ - /f. 1833/Næsthun i Fane/Lil. Damsgaard/Hjærtesygdom/1911B): d. 1811 [1914]/bgr. 2111/Stenarbeiders enke/Marta/Torstensen/-/f. 1831/Fane/Lille Damsgård/Astma/1914Ut fra hva du selv har oppgitt /de foreliggende opplysninger, ville jeg ha holdt en knapp på det siste alternativet. For ifølge FT for Askøy med Laxevaag i 1875 er jo mannen hennes, Torsten Olai Olsen; oppført som 'forpagter og stenarbeider'. Og kandidat B her er som nevnt altså 'stenarbeiders enke'.I begge tilfellene er det da naturligvis ikke Marta selv, men dødsboet hennes som skjøter den nevnte eiendommen i Laksevåg over til Jacob Nilsen i 1921. Eller - kanskje like sannsynlig - at den Martha Johnsdtr du referérer til IKKE er identisk med noen av de to overfor anførte kandidatene; altså hhv. Marta Olsen og Marta Torstensen.Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Terje. Takk for interessen.Det bekrefter bare det faktum at har man stillt et spørsmål . men finner svaret selv , så bør man gi tilbakemelding til dette forumet.Det var Marta Torstensen som var svaret.At det er rette person bekreftes både utifra branntakstregisteret og dødsbomeldingen i forbindelse med dødsfalet.Men andre del av spørsmålet , når og hvor døde Torsten Olai er fortsatt uløst. Håper noen kan hjelpe. Han må ha dødd mellom 1890 og 1900,-Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Har du prøvd å finne Torstein Olsen i dødsfallsprotokollene for lensmannen i Askøy/Laksevåg? Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Kenneth !Jo jeg har vært innom protokollene , men jeg fant ham ikke der. Nå er det jo mulig at han har brukt et annet etternavn.Min oldemor brukte jo Torstensen til tross for at hun var født Johnsdatter og gift med Olsen.Så jeg får vel gå litt grundigere til verks.Før eller saiden finner jeg nok svaret.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.