Gå til innhold
Arkivverket

[#4871] Nord Aurdal


Gjest Gurli Holte Heimsbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Gurli Holte Heimsbakk

Trenger hjelp til og finne aner for en Amerikaner. Dette er hva jeg har fått vite:Hans Olson f. 1811, kone???Sønn: Ole f.1849/52 ?? g 1877 med Joran Olsdatter JDisse flyttet til USA i 1880 de fikk to barn i Norge:Hans f.1877 og Ole f. 1879.Gårder/ etternavn som er nevnt i sammenheng med disse folkene er: Purkestad, Sollepladsen, Ulneseie. Venasen.Er interrisert i aner og familier til disse -evt. hint om hvor jeg kan lete selv!MVH, Gurli HH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Gårder som heter Purkestad finner jeg 3 stk. av, en i Etnedalen og to i Hemsedal. Fant ingen andre gårder med navn som lignet ved å søke på "begynner på Pur". Noen av de andre stedsnavn du nevner er nok plass-navn. MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Øien Hauge

Hvis du ser på folketellingen (digitalarkivet) for 1865, velger "Oppland", så "Nord-Aurdal", så "Fornavn" og taster inn "Hans", kommer det opp 9 stykker. Den av de 4 som heter Hans Ols., er ikke så langt unna i alder; han oppgies å være 58 år. Han er "Husmand med Jord". Han har en sønn som heter Ole som oppgies å være 12 år i denne tellingen og en datter Ragnhild på 10. Kona er Kari Andersdatter, 54 år. Gardsnavnet er Rævling. Det kan kanskje være disse folkene?I emigrantprotokollene fra Bergen 1880 (også digitalarkivet) er oppført en Ole Hansen, f. 1849 - men han står som ugift og født i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Holte Heimsbakk

Takker for respons - hadde funnet dette men det stemmer liksom ikke helt - Ole ble jo gift i 1877, så denne ugifte som dro kan det jo ikke være.... Denne familien på Rævlingen tror jeg kan være ett treff - Er det noen som har bygdebøkene for dette distriktet der ute??? Takk i alle fall:)MVH,GHH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.