Gå til innhold
Arkivverket

[#4872] Kakkelovner fra Bolvig Jærnverk


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

En tysk bekjent, med navnet Bolwig, skrev til meg: "I read some information from a danish person who found "Kakkelovne" med market Bolvig in 1850. He wrote that there was an "Jaernvaerket Bolvig" in Norwegian. Another person in germany told me that he was ca.1950 many times in norwegian. The people there were astonishd about his name Bolwig. They told him about an county in norwegian with the name Bolvig." Det var fulldtendig ukjent for meg - og mine "anstrengelser" (leksika og atlas osv) har vært resultatløse. Er det noen som kan hjelpe meg å hjelpe min bekjente? mvh tom Askerøi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Då har du ikkje sett i rette leksika. Store Norske (1978) kan fortelje: "Bolvik, jernverk ved Vollsfjorden, vest for Porsgrunn, i drift 1692-1865. Verket omfattet også store skogeiendommer og sagbruk. Ble eid av bl.a. familiene Borse, Løvenskiold og Flood."I ser du i 1865-teljinga for Solum, finn du m.a. fleire verksarbeidarar og to verkseigarar Flood i Kilebygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Gunn Huglen

Her har du meg igjen! Jeg leste med interesse om Bolvik jernverk. Har nettopp vært på jakt etter opplysninger om de gamle jernvekene i Brunlanes. Fant en del opplysninger underveis som jeg kan dele med deg. På denne lenken finnes Bolvik ( Vold) Brunlanes omtalt. Lenke Vet også at Gunnar Christie Wasberg i Brunlanes er ekspert på de gamle jernverkene. Han har skrevet flere bøker om emnet.. Han er fortsatt aktiv i Brunlanes historielag, (Halle Mølle, museumsgård) En henvendelse dit skulle kunne gi hjelp med Bolvik. Mvh Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Si fra hvis du trenger mere stoff om Bolvik jernverk. Jeg skal prøve å ta en tur senere i høst til Brunlanes for å ta forografier fra Barkevik og jernverksdriften der, for en som er interessert i den delen av jernverksvirksomheten. Har også planlagt å ta en tur til museumsgården ved Halle Mølle i Brunlanes , der har jeg muligheter for å få hjelp hvis du ønsker det. Hilsen Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.