Gå til innhold
Arkivverket

[#4873] Finn slekniger etter 1900.


Gjest Øystein Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Brodin

Hei igjen Øystein Ja du har jo fått noen tips av meg før.. Det kommer an på hvor i landet det er , har du ingen eldre personer i slekta du kan spørre, så spør noen i bygda. I byer, ihverfall Oslo finnes det veldig bra arkivmateriale på riksarkivet og bymuseet. I adressebøkene kan man slå opp både på etternavn, yrke og adresse. Det er faktisk lettere enn å finne folk nå for tiden ! Så er det kirkebøkene som er uten sekretess til 1930 tror jeg. Lykke til Hilsen Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Øistein, hvis du har peiling på hvor de bodde så prøv gamle aviser, fødte, giftermål og dødsannonser. Dette er jo tilgjengelig helt til i dag og videre fremover. Noen arkiver har arkiv, bibliotekene har noe etc. Hans Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Jeg har også hatt glede av verket "Norges Bebyggelse", som er tilgjengelig for enkelte fylker i landet. Ble vel gitt ut på 50-tallet. Adressebøkene det snakkes om er også laget for Akershus, men resten av landet har jeg ikke greie på.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelaas

Hei. Skaff deg telefonkatalogen på CD. Er det ikke "Hansen eller Nilsen" du leter etter og du har litt peiling på hvor i landet du skal lete er dette et svært godt hjelpemiddel,som jeg har brukt mye. Folk er svært hyggelige når du ringer og spør. Lars G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Arne Svendsrud

Jeg vil også nevne verket "Norske Gardsbruk" som er i ferd med å bli gitt ut i nyutgave. Det ble første gang utgitt i 1950-årene eller deromkring. Så vidt jeg vet er det ikke utgitt for hele landet, men du kan jo være heldig. Undersøk på biblioteket. Det nye utgaven vet jeg konkret er utgitt for Buskerud og Oppland, og det er visst i ferd med å bli utgitt for Telemark. Det er altså, som navnet tilsier, bare gardsbruk som er med her, til gjengjeld er det i nyutgaven tatt med samtlige bruk (over 10 dekar tror jeg). Det er massivis av slektsopplysninger i disse bøkene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Andersen

Hei alle sammen, takk for informasjon jeg har fåt. Jeg lurte også på om det er noen som har erfaring med å ta kontakt med nålevede slekniger (ukjente). Hva slags fremgangsmåte bør jeg benytte, telefon eller brev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen,

Hei Øystein. I høst fant jeg fram til slektninger av en amerikaner. Jeg fant besteforeldrenes søsken og deres barn i bygdebøker, så skrev jeg en epistel til redaktøren av lokalavisa for hjemkommunen, til Nytt fra bygda, og ba etterkommere ta kontakt med meg. Jeg ga opp tlf. og e-post adr. Det var meget vellykket. Antall registrerte slektninger kom opp i et par hundre, og kontakt med uSA ble formidlet. Dette var i Troms, men da jeg forsøkte det samme i Møre, ble det dessverre bom. Men det går jo an å prøve denne måten. MVH:-) Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Hvor finner man adressebökene for Oslo? Finnes adresseböker for hele landet? De er vel ikke på Internett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Andersen

Jeg har lånt adresseøkene for Kra/oslo fra 1900-1920 på mikrofilm fra Nasjonalbibloteket i Oslo. Finnes adressebøker for hele landet jeg vet ikke det er for Akershus, Oppland og Hedmark de har jeg lånt fra Nasjonalbibloteket i Mo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Else Reither

Vet ikke vilken del av landet du er interessert i, men her på Digitalarkviet ligger i hvert fall Adressebok for Bergen 1924 - 1925. Gå til forsiden så finner du den under Digitale bøker i kollonnen til venstre.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

I tillegg til de nyttige tips som allerede er kommet:Gravstøtter. Videre sorenskriverens eller lensmannens dødsfallsprotokoller. Disse inneholder ofte navn, alder og bosted til arvingene. Dersom protokollene er tatt vare på, skal de være innlevert til statsarkivene. Har 60 års sprerregrense. Etter den tid kan som før fortalt avisenes dødsfallsannonser være nyttige å lese. Regner med alle eldre utgaver er tilgjengelige i redaksjonene. Mange aviser er også mikrofilmet.Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.