Gå til innhold
Arkivverket

[#4881] Christine (f. 1874) og Nicoline (f. 1882) Aasen, N


Gjest Else Reither
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Reither

Jeg søker opplysninger om disse to søstrene, som i 1900 bor i Jens Bjelkes gt. i Kristiania. Christine er da gift med Hans Jordbakke, og har nettopp fått tvillingene Hans og Trygve. Nicoline hjelper sin søster "med husholdningen". Er det noen som har oversikt over Nedre Eiker og kan fortelle hvilken "Aasen" det er snakk om (for meg ser det ut til å være flere), og hvem som er foreldrene? Opplysninger om søsken, besteforeldre og andre slektninger er også av intersse. På forhånd takk for hjelpen! Hilsen Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Hei!Jeg finner ingen Nicoline med ”c” født i N. Eiker i 1882, derimot 2 med ”k”, altså Nikoline. En i Solbergelva, og en i Mjøndalen, der Aasen ligger. Den i Mjøndalen er f. 02.06.1882, døpt i Nedre Eiker kirke 17.07.1882, faren heter Martin Christophersen, f. 1845, yrke ”Stenbergmand” (dvs. arbeidet v/ Stenberg hengsle, et stort fløtningsanlegg i Drammenselva, for den som ikke er lokalkjent), mor Karin Olsen, f. 1849. Bosted: Mjøndalen. ”Ekte”. Faddere: Kone Pauline Pedersen, Pige Lisa Jakobsen, Sagarb. Niels Andersen, Elvearb. Ole Andersen, alle Mjøndalen, og Selveier Andreas Guldbrandsen Aasen.Kan dette være rett person? I så fall har jeg mer opplysninger, da hun etter alt å dømme var tante til min mormors svigerinne, eller søster av min tremennings oldefar, hvis det blir enklere…Martin Christophersen Aasen og Karen Olsd. (fra Næs på Hedmark, se FT 1900, N. Eiker, Viken Søndre) hadde så vidt jeg vet minst to barn i tillegg til de to du nevner: Godberg f. 10.11.1878, gift med Anna Gundersen f. 1879, og Betsy f. 28.05.1880.Hvilken Aasen det er snakk om, finner du antakelig i FT 1891. De bodde imidlertid forskjellige steder i Mjøndalen, og hadde elve-relaterte jobber.Christine er født i et år jeg dessverre ikke har opplysninger fra.Mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Hei Bjørn! Tusen takk for hjelpen!Om dette er riktig Nicoline/Nikoline vet jeg ikke da jeg har andre holdepunkter enn det jeg har funnet i FT 1900. Det ser derfor ut til at det er gjennom Christine at det blir mulig å knytte helt sikker forbindelse til foreldrene. Om ikke studier av de kildene du nevner gir noen oppklaring, da. Uansett var dette en god begynnelse. Takk igjen!Hilsen Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Bjørn Skogli har her funnet rette foreldre til søstrene. I følge folketellingene for Eiker 1875 og 1891 er de søstre og av de foreldrene som Skogli nevner. Skriver mer i morgen. Ville bare komme "kort innpå"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Else Beklager at jeg har somla sånn.. her kommer det.. Folketellingen 1875 Eiker: Endeløkken (Vigen Søndre): Martin Kristoffersen - husfader -gift- selveier, Stenbergmand, Tømmerdeler, f. 1845 Nedre Eiker. Karen Olsdater-kone-gift.f. 1850 Nedre Eiker. Olaf Martinsen - søn-f. 1875-Nedre Eiker. Kristine Martinsdatter - f. 1874. Nedre Eiker. Tjenestepige Anne Katrine Gullig f. 1858-Hurdalen.Folketellingen Eiker 1891 - har ikke gårdnavn-dessverre: Martin Kristoffersen husfar-gift-1845-elvearbeider Karen Olsdatter -husmor-gift-1850- Godberg Martinsen-søn-ugift-1878. Gunda Martinsdatter-datter-ugift-1876. Betsy Martinsdatter-datter-ugift-1880-Nikoline Martinsdater- datter-ugift-1882. Alle forsørget av Elvearbeideren.Vil du ha mer eksakte dåpsopplysninger eller lign. kan du maile meg jon.torp@c2i.net. Håper dette var til hjelp. Atter en gang, beklager forsinkelsen. Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Else …jeg har slikt å gjøre…så her får du hele suppa…. …….DÅP( nr. 60 i ministerialboka og nr. 41 i klokkerboka)..1845-Haug Kirke. ..født 20. feb 1845.døpt. 30. mar 1845. MARTIN..ægte.Gbr. Christoffer Olsen Aasen og hustru Borgine Gulbrandsdatter B????. . Faddere: Anne Pedersd./Pedersdatter Mjøndalen, Gulbrand Andersen, Ole Eriksen Mjøndalen, Ingeborg R eller K Gulbrandsdatter Solløs, Claus Gulbrandsen Solløs,og Ans/Oline Gulbrandsdatter Solløs. ………VIELSE nr. 20 Nedre Eiker kirke – 20 mars 1874-Ungkar arbeider Martin Kristoffersen født: i Aasen 20/2-45. oppholdssted: Vigen. far: Kristoffer Olsen. Og pige Karen Olsen født i Næs 11/4-1851 oppholdssted: Vigen far: Ole Kristiansen. Forlovere: Hans og Andreas Gulbrandsen Solløseie. …….DÅP nr. 100..1874-Nedre Eiker Kirke. ..født 1. juni 1874.døpt. 19.juli 1874. KRISTINE..ægte. arb. Martin Kristoffersen 29 og h.Karen Olsdatter 24. Vigen .viet 3/74. Hjemmedøpt av jens Jensen Mjøndalen.Faddere: Helene Olsd. Vigen, Marthe Kristofferd. Af Drammen, Anund/Amund Olsen Vigen, Olaus Kristoph.Jensen Vigen. Anders ? Ekornrud. …….DÅP nr. 117..1875-Nedre Eiker Kirke. ..født 16. juli 1875.døpt. 29.aug 1875. OLAF..ægte.elvearb. Martin Kristoffersen 30 og h.Karen Olsdatter 25. Vigen .viet 3/74. Faddere: Moderen, Dorthea Jacobsdatter Solløseie, Nils Abrahamsen Drammen, Andreas Gulbrandsen Solløs, Olaus Kristoffersen Åsen.Ikke hjemmedøpt. …….DÅP nr. 189..1876-Nedre Eiker Kirke. ..født 10. nov 1876.døpt. 25.des 1876. GUNDA..ægte.elvearb. Martin Kristoffersen og h.karen Olsdatter 27. Vigen .viet 3/74. Faddere: Oline Olsd. Af. Drammen. Marthe Karine Kristoffersatter ibid. Edvarddatter Rammen? Fra Lier, Olaus Kristoffersen Aasen, Nils Christoffersen Ibid. …….DÅP nr. 30..1880-Nedre Eiker Kirke. ..født 28. mai 1880.døpt. 18.jul 1880. BETSY..nedsætter. Martin Kristoffersen Aasen f. 1845 og h.Karen Olsdatter f. 1850. Vigen . Faddere: Kone Oline Olsen Drammen, Pige Martine Olsen Vigen, Bordstabler Gulbrand Gulliksen Drammen, Jordeier Andreas Gulbrandsen Bakken og Arbeider Hans Pedersen Solløseie……..DÅPEN til Nikoline fra 1882 har du jo allerede……..Hilsen Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant tilfeldig: Konfirmasjon Nedre Eiker 7 apr. 1918. Magna Kaspara Aasen f. 31. jul 1903. døpt. 6 sep. 1903. Av Godberg Martinsen Aasen og hustru Anna Martinsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Hei Jon! Tusen takk for dette! Det er helt fantastisk at det var så mye spennende å finne for denne delen av slekten! Alt sammen er helt nytt for den etterkommeren jeg har "forsket" litt for - han ble kjempeglad! (Og det at det tok noen dager før du fikk svart gjorde ingen ting - etter over 100 år har man alltids tid til å vente litt til!)Jeg er for øvrig generelt veldig imponert over all den kunnskap så mange av dere stadig øser ut over oss litt hjelpeløse, og vil rette en takk til alle sammen! Og en spesiell takk til Bjørn og Jon!Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Else... Jeg leter for tiden etter andre...men fant i dag tilfeldigvis dette: Vielse nr. 16 Nedre Eiker kirke. 1902. 11 okt. første ekteskap for begge: Cellulosearbeider Paul Hedenstad f. øvre eiker 1880 kont. 1895 ø.eiker. far: Gårdbruker Sigvart Hedenstad. og Nikoline Martinsdatter Aasen f. n. eiker 1882 konf. ø. eiker far. martin Aasen. Forlovere: Elvearb. Olaf Aasen. cellulosearb/sagarb Chr. Bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Jonn H. Eriksen

Jeg har mye innformasjon om den etterspørte familien både forover og bakover. Spør gjern jherik@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.