Gå til innhold
Arkivverket

[#4883] Johannes Sjursen Utvær (Sogn og Fjordane)


Gjest Kåre Bjørnestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Kåre Bjørnestad

Er det noen som kan hjelpe meg med aner og etterkommere til Johannes Sjursen Utvær, f.ca.1793, d.ca.1824. Hvem var han gift med? Var han fisker eller los? Hadde han en sønn, Ola Johannessen Utvær? Finnes det bygdebok som kan gi informasjon? Hilsen Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Det kom på 1980-talet 2 band av bygdeboka for Solund. Der vil du truleg finna noko.Alf Steinsøy: Solund : gards- og ættesoge til 1980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Kåre.I folketellingen for 1801 Eivindvig pr.gj.,Huusøens Sogn , på gården Utvæhr finner du Sieur Olsen 45 år, hans hustru Kari Eilersdtr. 49 år og Johannes Sieursen 8år.Det skulle vel være foreldrene til din Johannes.Mvh.Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Han var nok gift , men jeg finner ikke giftermålet.Imidlertid finner jeg to barn.Karie Johannesdatter f.07.05.1822 og Arne Johannessen f.29.03.1824.Far Johannes Sjursen, Utvær og hustru Annike Clementdatter.Begge barna er ektefødt.Johannes dør på Utvær 12.07.1824.Mvh. Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Tilleggsopplysninger.Johannes og Annike giftet seg i 1815.De fikk følgende barn i tillegg til de to jeg har nevnt.Sjur 1816-1828 , Kornelius 1816-1832 (båtforlis)Ola 1818 g.1844 med Elen Korneliusdatter , Indrevæhr 21 år.Clemet f. 1820.Johannes kom bort på sjøen med to drenger.Annike dør i 1867 på Utvær..Foreldrene til Johannes dør også på Utvær.Sieur Olsen d.1812 og Kari Eilertsdatter,Eide d.1814.Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

I bygdeboka nevnt over finnes opplysningene om Johannes i Bind 1 side 21 og side 31, men bortsatt fra at vi får vite at Annike, kona, var fra Indrevær, står det ikke mye annet enn det som allerede er nevnt over. mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Bjørnestad

Takk for all hjelp! Dette bragte meg nermere målet. Hvor kom Anniken fra? Jeg har bestilt bygdebøkene, håper på mer info. der. Hilsen Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg veit sjølvsagt ikkje om dette er rett, men det er i alle høve mogeleg:Det vart døypt ei jente, Anniche, 18.11. 1792 i Ytre Holmedal, far Clemet Langenes (mor ikkje nemnd). Langenes-garden ligg i Gjølangen, etter måten langt ute i det som no er Fjaler (tidl. Ytre Holmedal).Det er ikkje urimeleg at ein kar frå Utvær søkte dit inn for å finne seg make - på same viset som ein landskjend lyrikar frå Fjaler søkte seg til Utvær for å skrive om ein hest. Vegen - i båt - var ikkje så lang - og han hadde vel ikkje det "hav" av kvinnfolk som av vatn, kring seg der ute. Difor bør du sjå etter i Fjaler-bøkene om du finn noko der. Dei kan du tinge på biblioteket, om ikkje andre her kan vere til hjelp. Eg har dei diverre ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ved folketellingen 1801 finnes det ingen Anniche el.lign. i Holmedal.Derimot finner man på gården Gjølanger en Clemet Larsen 52 år i sitt annet ekteskap med Karine Nilsdatter 36 år.Blant deres barn er en Janiche 8 år.Det er vel ikke usannsynlig at her kan være en feilskrift ute å går, og at det skal være Anniche. vh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg fann henne på DA i Døypte i S+F-basen. Om det ikkje finst fleire Clemet i området med ei dotter som er døypt Janiche i 1792/93, vil eg tru det er same jenta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Bjørnestad

Fra vigde i Sogn og Fjordane 1669-1922: 36174. 1806 28 12 Janiche Clemensdtr.Aurvåg Y.H. vigd med Simon Christophersen,Myklebust Y.H.soldat Dødsfall 1669-1920: 83870. 20 11 1814 Simon Kristoffersen,Aurvåg f.1772. Kan det tenkes at hun er gift på nytt ? Har en del problem med at navnene skrives ulikt. Dette er spennende! Hilsen Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er nok ikkje henne; det ville vel òg vere å gå på barnerov. Janiche C. i Aurvåg finn du òg i 1801 på Hellvig, som dotter av Clemet Jakobsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

I følge Solund Gards-og Ættesoge dør Annike i 1867 på Utvær, da skrevet med alder 74,5 år. I folketellinga i 1865 finnes hun under Utvær med alder 74 år. Der er det også skrevet at hun er født i Ytre Holmedal. Folketellinga i 1801 for Ytre Holmedal gir 3 treff på Janicke Clemetdatter, men bare 1 syns å passe. Det er Janicke, 8 år fra garden Gjølanger, så det er sannsynligvis den rette (de andre er 17 og 55 år gamle) mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Gisle Hersvik

Tar opp att denne tråden i.f.m. ein av dine andre debatter.Den Janicke som vert gift i 1806, ref. innlegg (11) over er nok denne: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500223680215&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9SoFj&juris2=SoFj&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Sogn+Og+Fjordane&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke, medan ho som vi finn som Janiche Clemetsdtr. på Gjølangen er denne - Lenke.== Har du fått sjekke bygdebok for Fjaler om det står noko om denne Anniche / Janniche ?== Eit Askvoll-alternativ er allereie lagt på is -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.