Gå til innhold
Arkivverket

[#4885] Reidar Cook Thovsen født 1905 død i Bergen 1984


Gjest Laila Normann
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila Normann

Hei! Jeg har fått et spørsmål fra Canada vedr. Reidar C. Thovsen. Han ble født (ukjent hvor) 19. januar 1905, var Løytnant i den norske Marine fra mai 1940 til februar 1946. Han døde i Bergen 20. april 1984. Hadde vært gøy å kunne hjelpe med informasjon.Han som spør er R.C.Ts sønn, født i Skotland. På baksiden av hans originale fødselsattest har R.C.T bekreftet at han er denne kanadierens far.Håper på masse informasjon!!! På forhånd takk! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hakon Skaugvoll

Det var bare 18 ved etternavn Thovsen ved folke- tellingen i 1900, og noen av dem var sjøfolk. Det skulle ikke være all verden å finne de rette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

LailaDu som er så ivrig etter å hjelpe andre bør jo få svar. Har du sett at det er en Ida Cook Thowsen som dør i Bergen 17.2.1953? Hvis det er den samme Ida Thovsen som bor i Brynjulfsgade 3 i Bergen 1900 sammen med ektemannen Wilhelm, kan disse evt være Reidars foreldre? Og da kan vel også Reidar være født i Bergen? Mange kanskjer, men kanskje noe å nøste videre på.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Takk, Rune! Dette er helt sikkert noe å tenke videre på. Jeg får se om jeg finner ut av noe i Bergenske kilder! I tellingen het jo Wilhelm "K" og... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Laila.Reidar ble født 18.01.1905 av ganske riktig foreldre Wilhelm Konstantin Thowsen f.18.10.1874 i Chrania (hvor nå det er) og hustru Ida Cook.De fikk en datter Aslaug som er registrert født 19.01.1905.Wilhelm og Ida giftet seg 24.04.1900 i Sandviken kirke i Bergen.Ida er født 16.03.1877 i Bergen av foreldre Alfred Cook og Johanne Petrine Paulsen.Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

WOW!!! Takk for den! Det skal bli moro å sende mail til Canada nå!!! Takk for hjelp! Dersom det er noen som vet noe mer, er jeg selvsagt mottagelig!!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo igjen Laila.Den som leter finner.I folketellingen 1891 i Bergen i Skottegaten 3 finner man følgende familie:Dampskibsmaskinist Ole Christian Thovsen f.1841 i Fredriksværn hans hustru Mina Caroline f.1848 i Fredriksværn og deres barn :Hagbart Nikolai f.1870 i Horten,Christian Marensius f.1871 i Horten,Wilhelm Constantin f.1874 i Kristiania,Kristine Marie f.1877 i Kristiania,Kristian Sverre f.1878 i Kristiania,Signe Gulborg f.1880 i Horten,Trygve f.1882 i Horten og Hans Conrad f.1885 i Kristiania.Dermed fikk vi altså svaret på hvor Chrania var= Kristiania.Mvh.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Og Idas foreldre (Reidars morfar/mormor) finner du på Solheim i Årstad kommune i 1900. Alfred er fra London og Johanne fra Fredriksværn (nå Stavern).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og som om ikke det var nok.Alfred Cook og Johanne Petrine Paulsdatter giftet seg i Borre/Vestfold 25.07.1863.Og i folketellingen for Horten 1865 finner du dem igjen.Her finner du også Alfreds far Francis Cook f.ca.1812/13 i London.Han er formand ved Mekaniske Verksted.Her finner du også tre brødre av Aldred og to av Alfred og Johannes barn.Mvh.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Takk til begge Runene! Folketellingene har jeg nå greid å saumfare, og fant de der, vielsen hadde jeg ikke, takk for den. Har allerede sendt mail til Canada, venter hysteriske tilbakemeldinger derfra! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Hei dere medhjelpere! Da jeg fant ett par telefonnr. som kunne være aktuelle for sønnen til Reidar C. Thovsen har han nå kommet i kontakt med Reidars 2. kone i Norge, og har fått beskjed om at han har halvsøsken i Norge som lever! Fryd og glede!!!! På grunn av de opplysningene vi i sammen fant, kunne han "dokumentere" familieforholdet. Takk igjen, folkens! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.