Gå til innhold
Arkivverket

[#4886] Forfedre til Olav langeland


Gjest Petter Langeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Petter Langeland

Min farfar Olav Langeland ( døpt Olaf? ) ble født 14.12.1865 på Hægeland i Vest-Agder. Hans far het Aanen, hvilket etternavn han hadde vet jeg ikke.I følge min mor ble Olav født på gården Hønemyr?. Min far hadde mellomnavnet Storheid. Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Både i Vigmostad og Konsmo, nåværende Audnedal finnes det gårder som heter Hægeland, om jeg ikke husker feil var det fra Konsmo en nydelig skrevet kirkebok, som var en fornøyelse å lete i. Hønemyr ga meg litt hodebry, visste at jeg hadde vært borti navnet, og selvfølge hadde jeg det i basen, finnes i hvert fall i Finsland. Langeland er gårdsnavn i Holum. Har pt Konsmoboka på hjemlån fra NB, men fant ikke noen Olav(f) der som kunne passe, heller ikke på Langeland fant jeg ved en rask gjennomkikking noen passende. Vigmostadboka leverte jeg for et par dager siden, og Finslandsboka har jeg ikke tilgang til pt. Jeg vil anbefale deg en tur på Riksarkivet og kirkebøkene der, det kunne gi resultater siden du har en eksakt fødselsdato, selv om jeg vile tatt den med en klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Eg har 3 kandidatar til faren Aanen. 1865 folketelling: To Aanen på garden Langeland i Hægeland sogn, Øvrebø prestegjeld.1697 Aanen Anders. Leilendin g 43 m Øvrebø Prgj. 1698 Eli Christensd. g 44 k Øvrebø Prgj. 1703 Aanen Osmunds. Gaardb g 44 m Øvrebø Prgj. 1704 Anne Johnsd. hans Kone g 34 k Evje Prgj.1900 folketellinga på Storhei i Hægeland.193 Aanen O. Storhei m g gaardbruger 1845 T 194 Gunhild Berntsdatter k g Gaardmandskone 1834 TEg finn Gunhild som ugift tenestejente i 1865 på Benestved, men eg finn ingen Aanen, f. 1845. Kan det vere heilt feil årstall, og at han er Aanen Osmundsen Storhei, f. 1822?Svaret burde finnast i Hægelandsboka, og i kyrkjebøkene for Hægeland eller Øvrebø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkell Haugenes

Langeland, g.nr. 50 fra Hægelandsboka:Ånon Andersson Frivoll (Storhei) g. 1850 m. Olaug Nilsdotter Kiledal. Olaug d. 1856. Ånon gifta seg att 1857 med Eli Kristensdotter Flanestad. Born i 2. esk.: Olaug-1858, Kristen-1859, Gunvor-1865,Kristine-1862 som ble gift med Tomas Nilsson Haugland til Hønemyr Finsland, Olav f. 1866 g.m. Olga Ramsås, Sannidal. Olav var styrar av folkehøgskulen på Heimtun, Darbu. Kona, Olga, var av den kjende Gråtopp-ætta. Olav døydde på Heimtun 1936.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.