Gå til innhold
Arkivverket

[#4912] Slekt/Fåberg.


Gjest Øystein Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Andersen

Er det noen som kjenner til disse personene? Christian Larsen Mo-eie, f.24-3-1830 Jevne Glassverk, Fåberg, Andreas Larsen Mo-eie, f.2-12-1832 Jevne Glassverk, Fåberg, Johan Larsen Mo-eie Jevne Glassverk, Fåberg, Regine Elisabeth Larsdtr Mo-eie f.15-7-1838 Jevne Glassverk, Fåberg, Marie Larsdtr Mo-eie, f.9-2-1854 Audenhus-eie, Fåberg og Karl Larsen Mo-eie, f.4-4-1856 Mo-eie, Fåberg. Når det gjelder disses foreldre så ble de gift i Fåberg 27-10-1827 som Lars Olsen Lien og Mari Christensdtr Smestad. Begge f. ca.1806 i Fåberg. Jeg søkker også opplysninger om Jevne Glassverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Jevne glassverk var i drift fra 1792-1841.Det var et vindusglassverk. Glassverket er beskrevet i Christiansen, G.E.: De gamle priviligerte norske glassverker og Christiania glasmagasin. Et bidrag til norsk industris historie. Bind 3. Oslo: Aschehoug 1939Det finnes også noe arkivmateriale fra glassverket i Opplandsarkivet, Maihaugen. Jeg har funnet en Lars Olsen på en liste over arbeidere på Jevne i 1836. Det framgår av lista at han ikke hevet vartpenger, og det betyr ganske sikkert at han tilhørte de mer underordnede hjelpearbeiderne på glassverket. Så å si alle glassblåsere som arbeidet på Jevne kom fra tyske innvandrerfamilier. mvh Anne Minken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Mona Årnes

Hei. Liv Marit Haakenstad har mye stoff fra Jevne Glassverk hennes adresse er genit@genit.no. Hun har laget en slektsbok. Lykke til videre. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
Gjest Sigrun Knutrud

Det ser ikke ut til at jeg får lenker til å fungere for tiden! Husmannsplasser i Fåberg bd.II: Mo/Moug s.21 og Jevne s.24 er nabogarder. s.21:'De Norske Glasverker kjøpte tomt av garden i 1792, [...]og bygninger ble reist nedenfor Mo og Jevne.' s.23: 'Det var behov for grunn til boliger for arbeids-og håndverksfolk.' Det er ingen som kan passe til familien på noen av husmannsplassene her. Jeg har sett litt på noen av barna, og det dukker opp mange gårdsnavn, bla Oudenhus, som ligger like inntil grensa mot Biri. Kan foreldrene være født der? -finner dem ikke i Døypte i Fåberg 1730.1818. FT 1865 Fåberg, Svendsstuen i Vingerum/Lillehammer: Kan dette være moren? Prøver igjen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Andersen

Marie Amudsdatter i 1865 FT for Fåberg er min oldemor hun bodde da i Svendsstuen i Vingerum/Lillehammer.Der er også hennes mor og bestemor .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hva er kilden(e) for navnene og fødselsdatoene på barna i innlegg 1 ? Jeg ser at to av barna er født på 1850-tallet, 20 år senere enn sine søsken (?)En skulle tro at noen av disse barna må ha vært i live ved tellingen i 1910, og hvis de ikke har emigrert, burde de finnes i tellingen.Søk med Faaberg som fødested og etternavn som begynner på'Lars' gir 174 treff i 1910-tellingen, men ingen av disse stemmer med navn og fødselsår oppgitt i innlegg 1.Tilsvarende søk i 1900-tellingen gir 74 treff, men lite samsvar med navnene og fødselsårene i innlegg 1. Jeg sjekket de 62 av disse som bodde i Oppland og Hedmark fylker. Der er det en Andreas Larssen, på gården Finsveen i Ringsaker, født i Faaberg i 1831 som kansje er den Andreas som nevnes i innlegg 1 (?), ellers ingen opplagte kandidater, såvidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.