Gå til innhold
Arkivverket

[#4918] Kari Johanesdatter Nordvik/Sævild,Samnanger.f.1751


Gjest Geir K Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir K Eide

Kari er oppgitt å være 76 år når hun dør 28.9.1831 på Sævild i Samnanger.Hun giftet seg 11.7.1784 i Os p.g./Samnanger sokn med Anders Monssen Øvre-Kvernenes,Samnanger.Da er hun nevnt med gardsnavn Nordvik.Ved ft 1801 er hun 50 år og bor sammen med mannen og to av barna på Sævild i Samnanger.Ved dåpen til Anders og Kari J.sin sønn Thomas Andersson er det nevnt en Johannes Nordvik som en av fadderene.I "Samnanger ættene og bygda" av Nils Lauvskard er Kari nevnt som datter av Johannes Olavson Nordvik f.1745 og Kari Haldorsdatter Lønningdal, Os f.1746.Det ser ikke ut som om det er noe i veien med fødselsårene til Johannes og kona Kari. Det kan godt være at Kari Johannnesdatter sitt fødselsår er riktig også.Det som ikke kan være riktig er at Johannes Olavson Norddvik og Kari Haldorsdatter er foreldrene til Kari Johannesdatter.Selv om Kari Johannesdatter skulle være født 10-20 år senere enne det som blir oppgitt i "Samnanger ættene og bygda" er hun ikke datter av ovennevnte ektepar.Johannes og Kari er begge nevnt Øren når de gifter seg i 1767.Johannes og Kari er også nevnt under Lønningdal i Os.Os bygdebok b.3 s.789 nevner ingen Kari som barn av Johannes og Kari.I skiftet etter Johannes (1796-1801) er heller ingen Kari nevnt.Jeg har også leitet under døpte i kirkeboken for Os/Samnanger sokn 1761-69.Ingen datter Kari etter ovennevnte ektepar.Er det noen som vet hvem foreldrene til Kari var,eller hvor hun kom fra ? mvh.Geir K Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Geir.Jeg vet ikke om dette er til hjelp,men ifølge familysearch er der følgende kandidater som kan være aktuelle.Kari Johannesdatter døpt 01.11.1750 i Strandvik.Foreldre Johannes Dalland og Marithe Engelsdatter.Kari døpt i nov.1751 i Samnanger av foreldre Johannes Ulland og Marithe Larsdatter.Disse får tydeligvis flere barn ved navn Kari 1751-1756.Da skrives han som Jon Anderson .Det kan imidlertid være bryet verdt å sjekke nærmere.Det var ikke uvanlig at navnene ble skrevet ulikt.Og dessuten har vi en Kari Johannesdatter døpt 21.07.1753 i Samnanger.Far Johannes Tveiteraas.Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

Takk for innspillet Rune.Jeg skal sjekke disse og se om jeg kan finne dem i de aktuelle bygdebøkene eller eventuelle skifter.Det var en ting jeg kom på i ettertid ,som jeg ikke har nevnt.Thomas f. 1785 er det første barnet til Anders og Kari.Vanligvis skulle den førstefødte her hete Mons etter far til Anders.De to neste barna deres heter Mons og Johannes . De fleste gangene jeg har vært bort i unntak fra dette er når en av ektefellene er enke/enkemann. Da blir ofte den førstefødte hetende etter den avdøde mann/kone. Selv om Kari er nevnt pige når hun blir gift ,lurer jeg på om hun kan ha vært gift før.Og da med en som heter Thomas ,.....?4.7.1773 er det gift en enkemann Thomas Arnesen Lyssand med pige Kari Johannesdatter Spannsteigen i Os.Jeg får sjekke litt rundt dette først.mvh Geir K Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Drageset

I Os Soga står følgende:Thomas Arneson Lyssand f.1723,bygsla bruket etter faren i 1757.G. i 1757 Brita Engjels dtr. øvre Vågen frå Strandvik, f. ikr.1735 d.1770,g. II 1773 KARI JOHANNES DTR. SPANSTEIGEN f. 1737. Born: Marta f.1758, Johannes f.1759, Kari f.1766.Thomas var ute i herteneste i 1740 og 1750 åri,men slapp heimatt då han skulde gifta seg og ta over garden.Han sat sverande smått i det og streva hardt for å greida seg. Alle borni vatr spillesjuke og døydde på "spetalen" i Bergen. Thomas fall frå i 1801 og Kari i 1817.Med hilsen Astrid D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Drageset

I Os Soga side 788 og 789 ,som omhandler Lønningdal er familien du nevner omtalt,med fire barn og ingen Kari. Her er bare gutter Haldor (1768), Knut(1770),Svein(1772) og THOMAS (1775) 1774 Selde Johannes Og Kari sin part av garden til verbroren og kjøpte att eit bruk på NORDVIK i Samnanger.s.S.B.374,der han sidan vart buande. Mvh. Astrid D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

Takk igjen Astrid.I skifte etter Johannes når de bor på Nordvik finnes hun heller ikke .Jeg er så nær sikker som mulig på at hun ikke tilhører den familien.Til Rune: De som du nevner har jeg plassert .Så det var ingen av dem.Men på forhånd var de jo mulige kandidater.Så igjen takk skal du ha.(Kilde:Samnanger boka og Fusa,Strandvik bøkene).Jeg har imidlertid kikket på de nærmeste gardene til botn av Samnangerfjorden som ikke ligger i Samnanger.(Kilder:Haus og Vaksdal bøkene.)Der fant jeg en Kari Johannesdatter f.1754 i Haus på Kirke-Bruvik ,(Vaksdal bb ,Bruvik sokn,) som jeg vil se mer på av flere grunner.Foreldre:Johannes Mikkelson Blom,Osterøy 1705-71.g.m Borgny Thomasdatter ,Nordvik i Samnanger 1718-75.Det var skifte etter Johannes i 1771 ,men det finner jeg ikke i skifteregisteret for Nordhordaland i DA.Jeg kan ikke finne at denne Kari Johannesdatter Kirke-Bruvik er oppført som gift i Haus. Moren hennes er imidlertid født på Nordvik i Samnanger. I et utdrag av skifte etter denne Kari Johannesdatter sin bror Mikkel Johannesen Kirke-Bruvik i 1787 finner jeg at mannen til min Kari Johannesdatter ;Anders Monsen Kvernenes er nevnt som kreditor med 4 merker smør i bruket til Mikkel.Jeg må antakelig lese igjennom dette skifte for å se om det kan være noe mer å hente der.mvh.Geir K Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Geir K Eide

Siden jeg har lagt ut spørsmål om Kari synes jeg det er greit å gi en tilbakemelding om at foreldrene til Kari ser ut til å være funnet.Det er ikke alltid svaret på det en søker nesten ligger i det en har fra før.Men det viser seg å være tilfellet med Kari.Hun er gjennom moren søskenbarn til sin ektefelle Anders Monsson Øvre-Kvernenes.Det er gitt ekteskapsbevilling 16.4.1784 til Anders Monsen Kvernenes og Kari Johannesdtr. Nordvik . De er beslektet i 2.ledd. Dermed skulle det tilsi at de er søskenbarn.I følge Vaksdal bb,Bruvik sokn er Kari Johannesdtr.Kirkebruvik f. i 1754 av foreldre Johannes Mikkelson Blom 1705-71 og Borgny Thomasdtr.Nordvik ,Samnanger. Borgny er søster til Anders sin mor Margretha Thomasdtr. Nordvik.Vaksdal boka forteller ikke noe om hvor Kari ble av.Siden jeg ikke finner andre kandidater med kombinasjonen søskenbarn av Anders og med navn Kari Johannesdtr. anser jeg spørsmålet som løst. mvh.Geir K.Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.