Gå til innhold
Arkivverket

[#4921] Gråtopp-Familien


Gjest Petter Langeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Petter Langeland

Min farmor Olga Olsen Halvorsdatter Ramsås,(gift Langeland )født 25.07.1880 skal høre til Gråtopp-familien fra Sannidal. Jeg finner intet om Ramsås eller Gråtopp i Folketellingene. Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Dersom du i 1900 tellingen søker på gårdsnavn begynner med Ramsaa vil du få opp flere alternativer.Et av dem er i Sannikedal herred i Telemark ,på gården Ramsaasen.Der finner du en Ole Olsen f.1848 i Drangedal og hans hustru Karen Marie Tjøstolfsd. f.1850 i Drangedal samt flere av deres barn .Kanskje det kan være en ledetrå.Men hvorfor het hun Olsen Halvorsdatter?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ved søk i 1900 tellingen med fornavn Olga og fødested begynner på Sanni fant jeg dette.I Larvik Fjeld gade 4 Olaf Langeland f.1866 Hægeland , skolelærer,hustru Olga Langeland f.1880 Sannikedal samt to barn og husmorens moder Anne Helene Olsen f.1842 i Sannikedal.Mvh.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vet ikke om dette bærer helt galt avsted,men i folketellingen for 1865 i Sannikedal fant jeg dette.I Kragerø pr.gj. på gården Oxebaas lille Halvor Olsen Strandsidder og Skibsfører 33 år f. i Sandøkedal og hustru Anne H. Einertsdtr. 24 år f. i Sandøkedal samt to små barn.Det skulle kunne forklare navnet etternavnene til Olga.Olsen var hennes navn som gift og Halvorsdatter etter sin far.vh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Hei Rune ! Takk for dine bidrag. Navnet Halvorsdatter fant jeg i min far (Olga's sønn)'s vernepligtsbok. Olsen-navnet fant jeg som deg i folketellingen i Larvik 1900. Jeg har også endt opp i Lille Oxebaasen, men i Hægelandsboka sto det at Olav var gift med O. Ramsås ( som også min mor husket)og at hun kom fra den kjente Gråtopp-slekten noe som gjorde meg usikker. Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

For ordens skyld minner jeg om at Hallvard Gråtopp levde på 1400-tallet og at han var fra Drangedal. Om man med "Gråtopp-familien i Sannidal" mener en eller annen av de mange familier som mener å kunne regne Hallvard Gråtopp blant sine aner, så er det sikkert noen slike i Sannidal også, men i noen folketelling kan man neppe vente å finne Gråtopp-navnet. Og drangedølene ville nok sette svært liten pris på å få sin store bygdehøvding omplasert til Sannidal. MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¢ystein Stiansen

Vet dette er litt på siden av innlegget, men jeg sp¢r for det...Er selv en etterkommer av Hallvard Gråtopp, og lurer på noe jeg har h¢rt om ham. Fins det er forbindelse mellom Gråtoppen og den svenske adelsfamilien Tre Rosor? Jeg har h¢rt det et eller annet sted, men aldri sett noe "bevis" for det.mvh ¢ystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.