Gå til innhold
Arkivverket

[#4924] Konverteringsprogram RTF / HTML


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

På endel områder har jeg nå funnet ut såpass om aner og deres etterkommere at jeg kunne tenke meg å legge ut rapportene på mine hjemmesider for å komme i kontakt med andre som forsker i det samme. Problemet er at mitt slektsprogram lager rapport i rtf.-filer og jeg orker ikke å sitte å gjøre om alt sammen til HTML. (Har gjordt det en gang...) Er det noen som kjenner til et fungerende nedlastbart program som kan foreta konverteringen for meg? På forhånd 1000 takk for eventuelle svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tertnes

Hei!Her har du 2 alternativer. De finnes flere program på nettet.Ged2html "www.gendex.com/ged2html"GedPage "www.frontiernet.net/~rjacob/gedpage.htm"Lykke tilJan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

1000 takk, begge to. Men det var ikke helt det jeg var på jakt etter - dels fordi jeg selv har lett for "å gå meg bort" i sånne interaktive trær og dels fordi jeg ønsker å foreta "etter-redigering" av "notes"-rubrikkene fordi ikke alle arbeidshypoteser og foreløpige tanker egner seg for publisering. Og jeg har sett at noen har rapporter på nettet - men det kan selvfølgelig hende at de, som jeg, skrev HTML-en manuelt...? Men takk igjen - jeg skal se nærmere på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Hei igjen og nok en gang takk. Forrige innlegg var bra unødvendig, for etter å ha lagt det inn søkte jeg på "netscape composer" i Kvasir og VIPS der var'n. Noen ganger er man FOR rask til å spørre etter hjelp. Jeg beklager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

Jeg har Netscape og Netscape Composer, men klarer ikke å få omdannet en .rtf-fil til HTML. Skulle gjerne hatt en oppskrift på framgangsmåten, men går ut fra at dette ikke hører hjemme i denne gruppen. Kunne rette vedk. sende en slik oppskrift direkte til meg: kjelleid@alfanett.no ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

MS Word (og andre tekstbehandlere) kan lese inn en .rtf fil. Deretter kan den redigerte filen skrives ut som .htm. Til slutt kan siden om nødvendig redigeres i en html-editor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Hei - ikke gjør det så vanskelig, da karer - jeg får helt kalde føtter, jeg. For min tekstbehandler har i hvert fall ingen "save as html" kommando. Dessuten - hva skulle jeg med et konverteringsprogram, da??? Det skal bli spennende å komme hjem fra jobben og prøve dette her. Men det virker vel ikke noe bedre for meg enn for Kjell Eidet? (Fillern også - jeg som trodde jeg hadde funnet løsningen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Det er veldig enkelt med Netscape Composer. Du klikker på 'Open', setter format til 'All files', finner rtf-filen, txt-filen, eller det format du måtte ha, velger filen fra fillisten, klikker 'OK' og filen er åpnet. Nå kan du redigere den som i et vanlig tekstredigeringprogram som Word. Deretter lagrer du filen som en html-fil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

Følger oppskriften, velger Netscape Composer, klikker Open, setter format til All files, velger den aktuelle .rtf-filen og OK. Men jeg får bare feilmeldingen: Cannot open non-HTML documents !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Hei! Det var sånn trafikk på nettet i går kveld at jeg ikke fikk lastet ned dette programmet. Men gjør dere det ikke vanskeligere enn det er? Hvis jeg først har fått konvertert til en html-fil, så kan jeg vel bare åpne "internett-siden" og gå inn i "vis kilde" og redigere? Det er vel ikke nødvendig å gå om et tekstbehandlingsprogram? Så bøygen er å få en html-fil... Eller har jeg misforstått noe underveis??? Forøvrig takk til dere alle!!! mvh tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Jeg beklager, jeg var nok litt for rask der. Det går kun på txt-filer. Så dermed må en enten lagre rtf-filen som en txt-fil og deretter åpne den i Composer, eller så må en åpne rtf-filrn i et tekstredigeringsprogram, merke alt (ctrl+A), kopiere og lime det inn i et dokument i Composer. Dermed vil også formateringene forsvinne, men de er det fosåvidt raskt å legge til igjen i Composer.Og tilslutt: Det går ikke an å redigere html-kode når du ser på koden i "Vis kode". Hvis du ønsker å ha muligheten til å redigere selve kodene kan du i Composer velge "Tools" og "Edit HTML", men det er et veldig primitivt hjelpemiddel, selv klipp og lim fungerer ikke der. Du kan og prøve Allaire's Hommesite 4.5, der kan du veksle mellom kode- og tekstbehandlingsmodus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Truls Songstad

Dette er svært enkelt: Åpne opp Composer. Åpne blank side - Åpne så rtf-filen. Marker hele filen (f.eks. Ctr+A) kopier det du har markert Gå til Composer igjen og Lim inn. Nå kan du lagre det du har gjort, og du har HTML-filen du er på jakt etter. Kan kanskje gjøres enda enklere - men prøv denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Nok en gang TAKK til alle sammen. Men rtf-filen er for stor til å bruke kopierfunksjonen i sin helhet. Jeg kan kanskje ta litt for litt?? mvh Tom Askeroi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest tom askeroi

Hmm... Omsider fikk jeg lastet ned denne Netscape greia. Etter halvannen time på nettet med nedlasting var alt klart. Trodde jeg. Men Netscape var jo rene "virusen" - den tok jo kontrollen over internett-tilgangen, e-mail'en, html-filene (osv?). Nå skjønner jeg hva Anette Skogseth Clausen mente når hun skrev at jeg ikke kan redigere i "vis kilde". Og når jeg tar dem inn i Work så legges det til noen koder som vises på nettet.Er det noen som vet hvordan jeg gjør Internett Explorer til "default" - og hvordan jeg får fortalt maskinen at htm-filer skal åpnes i dette og ikke i Netscape.exe ?På forhånd 1000 takk! (Jeg tror heller jeg skriver internett-sidene manuelt likevel, jeg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Jeg skal prøve, men det er litt komplisert når jeg ikke vet om du PC/NT , eller norsk/engelsk.Gå inn i Utforsker/Explorer på Vis/View på kommandolinjen. Nederst på denne finner du Fil/Folder Valg/Options. Gå på filtyper og let etter HTML Document (eller kanskje Netscape). Klikk på denne og du skal få opp extention HTM/HTML. Trykk på slett/remove. Finn en fil med HTML extention og dobbelklikk på den. Maskinen vil da si at den ikke skjønner hvilket program du skal bruke. Finn og oppgi riktig plassering av IEXPLORE og Netscape er parkert i bakgrunnen. Du kan fortsatt starte Netscape fra startmenyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Hei Tor Du kan tro jeg leita før jeg fant ut at jeg fant dette under "START". Men da gikk det greit helt til jeg oppdaget at jeg ikke hadde registrert noe HTML document. Men omsider fant jeg ut at de var kamuflert som "Netscape Hypertext Document". Og DA gikk det bra. Så Hjertlig 1000 takk! For en lettelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.