Gå til innhold
Arkivverket

[#4932] Brent for trolldom 1590 i Bergen, Anna Pedersdatte


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne mere om henne. Jeg vil tro det er skrevet noe om dette et eller annet sted. Hun skal ha vært enke etter Absalon Pedersen Beyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Aschehougs konv. leksikon opplyser om Anne Pedersdotter (A):"A ble gift med Absalon Pederssøn Beyer i 1522. Biskop Geble Pederssøn kostet bryllupet. Femten år etter sin manns død ble hun anklaget for trolldom og brent som heks (1590) tross energisk protest fra Bergens presteskap. Dommen er trykt i sin helhet i Bergens hist. foren. skr. nr. 36. H. Wiers-Jenssens drama "A" gir et ypperlig kulturhistorisk bilde; men handlingen har ikke noe faktisk grunnlag."Så da er det nok en god ide å låne Bergens hist. foren. skr. nr. 36, vil jeg tro. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk for tipset. jeg har allerede lånt boka og lest innholdet. Det var en merkelig sak ang. trolldom. I dag er det totalt uforståelig at slikt kunne foregå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jens Christensen Lesemester i Bergen var med ved heksebålet. Du finner dette beskrevet på min hjemmeside: home.online.no/~leskjerv/aner/2429.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.