Gå til innhold
Arkivverket

[#4934] Kristian Torkils., f1838 i Spydeberg iflg FT1900 h


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Hei. Noen ser ut til fullstendig å ha gått under jorden. Jeg fant Kristian Torkildsen Husfar og jordarbeider på Sigtonplads i Kråkstad i folketellingen 1900. Født i Spydeberg i 1838 skal man tro den samme. Men hvor var han i 1865. Jeg (tror) jeg har prøvet alle variasjoner av Kristian/Kristen etc med både K og Ch og T(h)orkil(d)/t(h)ork(j)el(d)som jeg har klart å finne på, både landsdekkende og i Kråkstad, Spydeberg, Aas (hvor to av barna hans er født), jeg har sett at hans datter, Gunda Birgitte, var budeie på Skjønhaug vestre, Kråkstad, i FT1900 hos en familie Torkildsen som kunne tenkes å være onkler/tanter e l, men disses far Torkil Amundsen kan ikke sees ha noen sønn ved navn Kristian verken født i Spydeberg, Kråkstad eller Hobøl hvor denne familien opprinnelig kommer i fra. Er det noen som kjenner noe til Kristian og hans opphav - eller er det et geni som har et godt forslag til hvor jeg kan finne ham i 1865? På forhånd 1000 takk for alle tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei. En liten mulighet for at det er Kristian Torkels 34 år i 1865 fra Spydeberg, gift med Nekoline Andreasdtr 26 år. Et barn Tilda.Disse bodde på garden Solbrække i Onsø prestegjeld. Sammen med Kristians foreldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Ja, det er en mulighet. Men hvor sannsynlig er det at både alder, kone og kommune er "feil"?. Når alderen er feil er det vel oftest eldre folk som blir eldre enn de er? Klart han kan ha hatt en første kone og en datter som datteren (altså budeia) ikke fortalte sitt barnebarn om. Og han kan selvfølgelig ha gitt opp snekkeryrket for å ofre seg for gårdsdrift når han endelig fikk noe eget. Noen med erfaring i at alle disse "feilene" kan forekomme? "Min" Kristian kan selvfølgelig også være han jeg finner på Sletner i Spydeberg, 16 år, med foreldre og tre søstre (hvorav den ene pussig nok heter det samme som en av døtrene på "budeie-gården"). Her er riktignok alderen enda mer "feil" - men i hvert fall "riktige" veien. Og hvis denne alderen er riktig er han jevngammel med kona i 1900. Og han er i riktig kommune. Men, som sagt aldersforskjellen er stor. Er dette mer eller mindre sannsynlig? Enda en ting som jeg har tenkt på er at han kan ha tatt farens patronymikon som slektsnavn mellom 1865 og 1900 - og stå i 1865 med et annet "etternavn". Men hans "budeie-datter" står oppført som Kristians... så det er vel heller ikke særlig sannsynlig? Kan han ha vært i militæret? Ble soldater i garnison tellet f. eks.? Det forunderlige ved slektsforskning er at for hvert svar får du en rekke spørsmål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ikke for å ta motet fra deg, men jeg tror at enkelte personer er uteglemt i 1865, slik som jeg har mye erfaring for er tilfellet i 1801. Til og med i 1900 er det personer som er "sunket i jorda".I Kristiansund stammer jeg fra en mann som jeg finner der i 1860 og som var det etter 1865, men i tellingen har jeg ikke funnet ham noe sted i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Min erfaring er at om personer som er i militæret under folketellingen ikke blir tatt med. Ellers ser det ut som han bodde i Aas i Akershus i tiden 1886 -88, og fikk sine to første barn der. Da skulle det også være stor mulighet for at det var der han ble gift, og at kona kanskje var derfra. Det finnes en Anne Johansdt. der, men hun er litt yngre enn 1849. Det kan være feil i fødselsårene i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Hei, Tex. ALLE brukerne her vet at de før eller siden må gå i kirkebøkene, så spar oss for denslags ”hjelpsomhet”. For mitt vedkommende er det en reise tur/retur på minst 2 ½ time – uten at jeg kan være sikker på at jeg får en ledig fische-leser. Og så sitter jeg der til jeg får hodepine (enten det nå er lufta der eller øynene mine det er noe I veien med) og så GÅR JEG GLIPP AV Berit’s kreative tenkning!! Meg har det ikke falt inn at kona kunne være født I Aas. Jeg ville også gå glipp av kontakt med eventuelle andre som forsket i den samme slekta og som jeg kunne utveksle både kunnskaper og ideer med - det har hendt meg og andre før. Så utakk til deg. Og TAKK til Berit og dere andre som virkelig forsøker å hjelpe meg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg burde selvsagt visst at du var en dreven slektsforsker før jeg kom med mitt tips, du er tross alt ikke en ukjent person i dette forumet.På generelt grunnlag mener jeg allikevel at det er på sin plass å stadig vekk minne om at oppslag i originalkildene er beste mulighet for å komme videre med sin slektsforskning. Det er mange som leser disse meldingene, og jeg er ikke like overbevist som deg om at ALLE vet at de må oppsøke kirkebøkene.Berit - kan du gjøre meg nok en tjeneste? Sjekke om Kristian Torkilsen er født 1838 i Spydeberg?Tex :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Til Tom. Siden du innvolverer med som eksempel i ditt utbrudd må jeg få lov til å si at jeg er ganske sikker på at vi alle prøver å hjelpe hverandre så godt vi kan. Kanskje liker man ikke alltid svarene man får, men litt god oppførsel skader ikke selv om man kanskje har hatt en dårlig dag.Ang. maskiner til å lese på antar jeg du mener statsarkivet på Sogn. Om du kan komme om morgenen er det ledige maskiner. Ang. luften så ble ventilasjonen der utbedret i fjor så nå er det faktisk bra der de fleste dager. Ellers så kan du jo bestille film til ditt nærmeste bibliotek. Da skulle ikke veien bli for lang tror jeg. Hilsen Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Hei Berit Jeg beklager hvis jeg tråkka DEG på tærne. Jeg mente å fremheve deg som et lysende eksempel på kreativ tenkning som jeg selv ikke klarte - og som intet besøk på Sogn hadde kunnet gi meg. Jeg hadde ingen dårlig dag - men det er alltid en eller annen som MÅ fortelle meg om kirkebøker når jeg spør om noe. Som du og Tex kanskje har sett har jeg brukt dette forumet til å skaffe meg en egen microfische-leser, slik at jeg kan sitte hjemme - uten hodepine - å studere kjøpte fischer. Men da vil en helst kjøpe riktig kirkebok... Og det er alltid mulighet for å få positive innspill som ditt - eller kontakt med noen som forsker i det samme som jeg. Så nok en gang UNNSKYLD - jeg mente det jeg skrev om deg positivt. Med vennlig hilsen tom askeroi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå burde hodepinen din gå over.Gift 23/11 1883 Kråkstad Akershus Hans Kristian Thorkildsen Spydeberg, arbeider f. 1860 Spydeberg, far hmd. Tohorkild Amundsen; og Anne Margrethe Johannesen Grydeland plads f. Kråkstad Opselplads? 1849, far hmd. Johan Johannesen.Født 1/12 1883 Kråkstad Gunda Bergette. Foreldre: Kristian Thorkildsen og Anne Johannesen, Stenerud. far f. 1858 og mor 1860. Det er en anmerkning der ang. hennes dåp.Født 24/12 85 dpt. 28/2 86 Ås Akershus Karl Anton. Foreldre hmd. Kristian Thorkilsen og Anne Johannesen, Hoxtvedt. Far f. 1860, mor 1853.Født 26/4 - 8/7 1888 Ås Thora Alette. Foreldre: hmd. Kristian Thorkeildsen og Anne Johannesen Hoxtvedt.Ås bygdebok: Kølabonn under Hogstvet: I 1880 årene var Kristian Torkildsen her. Han var fra Spydeberg, hans kone Anne fra Kråkstad. Barn Gunda Bergette fca. 1883, Karl Anton f. 1885, Thore Alette f. 1888, mulig flere.Hilsen Berit Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Jeg begynner å få igjen munn og mæle. Nok en gang TAKK! Og med de nye opplysningene er det vel ham jeg finner på "budeie-gården" Skjønhaug vestre som Hans Thorkildsen, deres sønn, 21 i FT1865, da? Så er han født i ca1845 også. Stakkars moren hans... For andre som måtte være interessert het hun Marie Larsdatter, født 1-12-1810 på Tolfshuus i Hobøl av Lars Ottersen og Olauv Svennosd. Faren Amund Halvorsen født på Melbye eye i Hobøl og døpt der 12-1-1806...Men at det går an å rote så til de grader med når en er født. Han født 1838,45,53,58 og 60 - kona født 1849,53, 60... Noen ganger er hun eldst og noen ganger han. (Kan jeg ha arvet "tallblindhet" fra min kones aner???)Tilslutt noen ord til Kjetil fra Texas: Unnskyld igjen! Jeg er ikke SÅ dreven - jeg har ofte lurt på om jeg skal starte et nytt emne her for "mine største (slektsforsknings)tabber" hvor jeg og andre kan gi brukerne av dette forum en god (evt råd?) latter. Jeg har et par virkelig store og gode tabber å fortelle. Noen som er interessert i å høre...?mvh tom askerøi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Beklager at jeg blander meg inn, men her er det vel noe som ikke stemmer...Er Hans Kristian Thorkildsen virkelig sønn av Amund Halvorsen og Marie Larsdatter??? Hvor har han i så fall fått etternavnet sitt fra? Og ved hans giftermål i 1883 heter jo faren Thorkild Amundsen...Hvis vi antar at han virkelig er født 1860 i Spydeberg, så finnes det i folketellingen 1865 i Kraakstad, på Vaal plads Grønlien, en Hans Kr. (der registrator har lagt til etternavnet Johs.???), 6 år gammel, født i Spydeberg av foreldre Thorkil Amundsen (f.1833, Skiptvet) og Johanne Bergette Johanesdatter (f.1835, Spydeberg).Det er nok ikke så galt med fødselsåret... I FT1900 er det antagelig skrevet 1858 (lett å lese feil som 1838), så da er det bare to "versjoner", nemlig 1858 og 1860. Så da er han vel kanskje født et sted mellom de to årene, da???Så du har nok funnet feil Hans Kristian...mvh, Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Thorkel Amundsen og Johanne Birgitte Johannesdr. gift seg 19.10.1854 i Spydeberg, iflg. FamilySearch. Samme sted finner du Johanne Bergethe, født 23.09.1835 Sp.berg av foreldre Johannes Svendsen og Birthe Hansdatter (denne Birthe/Berte lever ennå i 1865, født ca.1787 Sp.berg)mvh, Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Veldig hyggelig at du blander deg inn, Kenneth. Og du har helt rett i at noe ikke rimer. Det jeg mente å fortelle var at den eventuelle faren, Thorkild Amundsen på vestre Skjønhaug, hadde disse foreldrene.Men det blir jo ganske uinteressant hvis jeg har feil Hans Kristian og derved feil Thorkild. Og din teori høres svært overbevisende ut. Jeg tror jeg "kjøper" den.Har du en like god forklaring på konas fødsel i 1849 og -53 og -60?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Kristian er FØDT 1860 i Spydeberg. Det har jeg slått opp i kirkeboka. Forrige gang hjalp jeg deg fordi det så ut som om du hadde kjørt deg opp i et hjørne. Nå må du nok til kirkebøkene, enten du vil eller ei, om du vil komme videre. Ingen seriøs slektsforsker lager slektstre på grunnlag av folketellingene. Husk en ting, folketellingene på nettet er bare kopiert fra orginalen så det kan fort bli feil.Berit Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Takk igjen. Jeg ender alltid i kirkebøkene uansett, men jeg HADDE nå rota meg opp i et hjørne. Og denne gangen var diskusjonen svært så nyttig tross alt - det er stor forskjell på å lete etter Kristian i 1838 og Hans Kristian i 1860... Og det var jo pussig at både far og sønn og en datter i 1865 på den gården Gunda Birgitte var budeie i 1900 skulle hete det samme som dem jeg lette etter. Jeg kunne fort ha blitt lurt også av kirkeboka der, særlig når fødselstidspunktet var så usikkert (for ikke å si så inmari feil). Så nok en gang TAKK til dere alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei Tom!! Hvis du nå har bestemt deg for at det er Hans Kristian Thorkildsen f. 1860 i Spydeberg, sønn av Thorkild Amundsen og Johanne Bergitte Johannesdatter, du leter etter, så er jeg meget interessert!! Min tipp-oldemor Josefine Amalie er i så fall Hans Kristian's søster!! Kanskje du sender meg en mail, så kan vi få sjekket ut dette i detalj? ingjerd_v_bruggen@hotmail.com Hilsen Ingjerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.