Gå til innhold
Arkivverket

[#4938] Jørgen Brockenhuus, Halsnøy kloster og Hardanger l


Gjest Christian Arentz
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Arentz

Lensherre Jørgen Brockenhuus på Halsnøy kloster (lensherre over klostergodset og Hardanger len 1609-34 er nevnt flere steder, bl.a. i Sunnhordland Tidsskrift 1920 hefte VII s. 41. Det jeg funderer på er om han virkelig bodde her i landet, eller kun hadde en norsk fullmektig, og i tilfelle om han hadde familie her (hustru, barn), samt hvem hans foreldre var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Christian Arentz

Takk for påminnelsen, Arne. Skulle nok ha kommentert denne tidligere. Jørgen Ottosen Brockenhuus var lensherre i Ryfylke, Jæren og Dalerne 1634, og for Halsnøy kloster og Hardanger len 1606-34, og var tydeligvis sønn av lensherre i Romsdal 1570-75 og 1577-94 Otto Johansen B. og Karen Jørgensdatter Venstermand. Jørgen skal ha vært g.m. Margrethe von der Lühe. Hun satt som enke igjen med syv uforsørgede barn og overtok Sebberkloster etter sin mann, og bodde vel derfor i Danmark. Av disse kjenner jeg bare Johan, Sivert og Ove, hvorav de to førstnevnte ant. ble g. s.st., mens Ove som var oberstløytnant ble g.m. en Sophie Spang som jeg ikke vet noe om. Oves sønn igjen, Jørgen Otto Ovesen Brockenhuus ble imidlertid Oberst i 1. Oplandske nat.inf.reg. 1717-28 og 1710-15, virk.ob.ltn. 1707, virk.maj.1700, kapt.1688 og tydeligvis godt etablert her i landet.Kvitterer derfor gjerne ut disse spørsmålene så snart jeg får vite noe om Sophie Spang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Noterer meg denne kommentaren, Per, og er imponert over hva du har registrert. Du har imidlertid ikke med at Johan var lensherre i Tønsberg, Semgaard og St.Olafs kloster 1658-6x. Hans hustru Anna Johansdatter v. Rantzau har jeg f. i Estvadgaard, Estvad, Ringkøbing, og har ikke hørt om 'Hanbjerg Hovgaard'. Men, dette blir jo detaljer du kan se på videre for egen del. Jeg noterer ellers at Sophie Spangs herkomst synes ukjent også i ditt tilfelle. Noen andre som kan komme inn her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Tusen takk, Anrfrid! Ikke bare var det snadder, men også konkret svar på mitt opprinnelige spørsmål (1)!Jens Tommesen (Thommessøn) var tydeligvis hans fogd i Hardanger len fra før 1623:[url="http://gandalf.aksis.uib.no/cgi-bin/diplom/thecgi.py?action=retrieveItemById&coll=diplom&type=meta&id=UBB-1623-03-29a&layout=content&format=ma>Lenkeog etter 1632:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.