Gå til innhold
Arkivverket

[#4955] Nå er gode råd dyre..........


Gjest Turid Fleitscher Skånvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Fleitscher Skånvik

Som mange sikkert kjenner til maser jeg igjen etter min bestefar. Nå har jeg funnet ham i Aker skifteprotokoll-dødsfallsprotokoll for Østre Aker 1927. Dette etter å ha vært i kontakt med Riksarkivaren. Begravelsen var påkostet av fattigvesenet, hvor finner man opplysninger om dette? En annen ting var at jeg spurte hvor han var født, da skulle Riksarkivaren selv sjekke dette for meg. MEN HVA DA? Ikke er han registrert født og heller ikke død i folkeregistrene. Hva gjør jeg når jeg nå sitter med en dødsattest hvor det står at han er begravet på Grorud kirkegård, men Kirkevergen i Oslo finner ham ingen steder. Dette forsto hun ikke. Kan noen der ute hjelpe meg, kanskje noen har hatt de samme problemene engang. Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Turid. Er du den personen som har vært på Riksarkivet og lett etter en FleiTscher i Trondheim. Jeg husker ikke tiden han skulle ha levd, men mener det var på slutten av 1800. Hvis ikke, så er dere altså 2 som leter fortvilet etter dette navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Du finner han vel neppe i folkeregisteret,for det ble opprettet i etter siste krig. Forsøk Byarkivet der kan fattigstyrets protokoller være oppebevart. MVH Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Så vidt jeg vet har alle gravlunder her i byen, og sikkert mange steder ellers i landet også, et gravlundskontor. De er pålagt å føre oversikter over hvor og når folk er begravet. Grorud kirkegård har sikkert også et slikt kontor. For nyere tid ligger opplysningene på data, men for så langt tilbake er de innført i protokoller. Dessverre kronologisk og uten register, men jeg har funnet mange av mine nærmeste forfedre og -mødre i slike protokoller.Han burde vel dessuten være innført i en kirkebok for Grorud menighet? Hvis protokollen ikke allerede er innlevert til Statsarkivet, kan du jo henvende deg til Grodrud menighet. Min erfaring er at de fleste er villige til å hjelpe og gir et positivt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Fleitscher Skånvik

Tusen takk for hjelpen. Jada Berit jeg er samme personen, så nå ser du hvor langt jeg har kommet. Ellers Sigbjørn og Svein jeg skal sjekke opp disse tingene. Men på Grorud har de ikke vært så samarbeidsvillige før, men får prøve igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.