Gå til innhold
Arkivverket

[#4961] Hvor kommer etternavnet STIME fra ??


Gjest Harald Bern
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Bern

To onkler av min far dro til USA i 1906 og giftet seg med tvillingsøstrene Ida og Emma STIME. Har prøvd å finne ut hvor de kom fra men uten resultat. Noen som vet noe om etternavnet og geografisk hvor jeg kan let hen ?Harald Bern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Hei! Jeg myste litt rundt, og fant en på en "bbs" som søkte etter Stime/Stadheim fra Vik i Sogn. Dette var en amerikaner. Rootsweb link Vet du hvor i USA disse onklene havnet? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Det er mulig at Stime er ein amerikansk variant av Stadeim / Stadheim.Eg har tidligare vore borte i Støren som blei skreven Stern i USA, altså ein skrivemåte som best mulig bevarer navnet (i muntlig tale).I "Rygh, norske gårdsnavne" ser eg at uttalen av Stadeim i Sogn er st/ai/m. Det er då slett ikkje ulogisk å stave navnet Stime på engelsk.Stadheim / Stadeim er i er også ein gard i Sunnylven, Møre og Romsdal, men der er den lokale uttalen "steim" (ifølge Rygh).Så Stadeim, Vik i Sogn er ein sannsynlig lokalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.